اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

دیوان عدالت اداری حکم انتصاب سعید مرتضوی به سمت رئیس سازمان تامی

دیوان عدالت اداری حکم انتصاب سعید مرتضوی به سمت رئیس سازمان تامین اجتماعی را ابطال کرد
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/05/10 شماره انتشار 18181
نویسنده: انوار political@khorasannews.com
مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت: رای صادره قطعی است و مرتضوی دیگر سمتی در تامین اجتماعی ندارد

پس از کش و قوس های فراوان درباره حضور مرتضوی در ریاست سازمان تامین اجتماعی و شکایت برخی نمایندگان به دیوان عدالت اداری مبنی بر قانونی نبودن این انتصاب، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری انتصاب سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی اعلام کرد.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری در گفت وگو با ایسنا گفت: پرونده شکایت نمایندگان از تصمیم وزیر رفاه و تامین اجتماعی مبنی بر غیرقانونی بودن انتصاب «سعید مرتضوی» به سمت ریاست این سازمان صبح روز دوشنبه ۹مرداد در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفت. وی افزود: بر این اساس با وارد تشخیص داده شدن شکایت نمایندگان، مصوبه وزیر رفاه و تامین اجتماعی که در آن «سعید مرتضوی» به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب شده بود غیرقانونی اعلام و ابطال شد.

بر اساس رای صادره از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، «سعید مرتضوی» قانونا نمی تواند در راس مدیریت سازمان تامین اجتماعی حضور داشته باشد. سعید مرتضوی اسفندماه ۱۳۹۰ با حکم «شیخ الاسلامی» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رئیس سازمان تامین اجتماعی شد و پس از آن نمایندگان مجلس با ورود به موضوع در پی استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برآمدند اما با میانجیگری «حدادعادل» موضوع استیضاح وزیر منتفی شد ولی برخی نمایندگان مجلس با شکایت به دیوان عدالت اداری درخواست ابطال این انتصاب را مطرح کردند.

همچنین مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: رای لغو انتصاب مرتضوی از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی قطعی است و این فرد دیگر هیچ سمتی در سازمان تامین اجتماعی ندارد.

علی اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت وگو با فارس، افزود: انتصاب مرتضوی در مدیرعاملی تامین اجتماعی مغایر قانون تشخیص داده و شکایت نمایندگان وارد دانسته شد.

بختیاری گفت: با این رای به دلیل این که انتصاب وی مغایر قوانین بوده است، این انتصاب ملغی شده و این فرد دیگر هیچ سمتی در تامین اجتماعی ندارد. مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تاکید کرد: حکم صادره در این زمینه، قطعی است.

به گزارش ایسنا، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در جلسه روز گذشته خود با خبرنگاران با اشاره به غیرقانونی اعلام شدن تصدی سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی، گفت: بعد از اعلام شکایت چند نفر از نمایندگان مجلس نسبت به جناب آقای مرتضوی در دیوان عدالت اداری، امروز جلسه هیئت عمومی دیوان تشکیل شد و بعد از رسیدگی های مقدماتی آن طور که از ریاست محترم دیوان عدالت شنیدم دو بحث در آن جا وجود داشت؛ یکی این که آیا اصلا دیوان عدالت صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد و ثانیا آیا شکایت وارد است یا خیر؟ وی افزود: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به این دو مورد رای داد و شکایت را وارد دانست و در واقع انتصاب جناب آقای مرتضوی را خلاف دانستند و حکم به نفع شکات دادند.

اسداللهی: نمایندگان مجلس اجرایی شدن حکم دیوان عدالت را پی گیری می کنند

در همین حال غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام و تایباد در مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با خراسان، درباره حکم دیوان عدالت اداری اظهار داشت: حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده یک رای قطعی است و باید به فرد ابلاغ شود.

وی افزود: برابر حکمی که دیوان عدالت اداری داده دیگر آقای مرتضوی نمی تواند تصدی سازمان تامین اجتماعی را داشته باشد و این حکم برگشت ناپذیر است. اسداللهی گفت: با صدور این حکم نمایندگان مجلس که شاکیان اصلی بوده اند، اجرایی شدن این حکم را پی گیری خواهند کرد. نماینده تربت جام اظهار داشت: به نظرم در فضای فعلی به قانون احترام گذاشته شود.

از طرف دیگر و با توجه به این که مرتضوی تا زمان رسیدگی به پرونده قضایی اش در حالت تعلیق است بهتر است به این حکم تمکین کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت به حکم تمکین نکند، گفت: دولت باید تمکین کند چون حکم قضایی در این ارتباط صادر شده است. یادآور می شود انتصاب مرتضوی به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی باعث ارائه طرح استیضاح وزیر کار شد که اکنون نمایندگان منتظر اجرای این حکم هستند.

واکنش سایت تامین اجتماعی به خبر ابطال حکم ریاست مرتضوی

در همین حال به گزارش ایسنا در حالی خبر ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل تامین اجتماعی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری منتشر شد که بر اساس گزارش منتشره در پایگاه اطلاع‌رسانی تامین اجتماعی، هیات عمومی اساسا صلاحیت ورود در این موضوع را نداشته است.

شبکه ایران وابسته به روزنامه ایران ارگان رسمی دولت نیز در پی رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر مردود دانستن حکم انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی، در مطلبی نوشت که کمیسیون تخصصی بیمه بازنشستگی و کار و کارگری دیوان عدالت اداری با اکثریت آرا اعلام کرده است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به موضوع انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی را ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد