اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

پیشروی ارتش سوریه در حلب

پیشروی ارتش سوریه در حلب
خراسان - مورخ یکشنبه 1391/05/08 شماره انتشار 18179
نویسنده: سیدمحمداسلامی m.eslami@khorasannews.com
تلویزیون دولتی سوریه: شورشیان بعد از شکست در دمشق، سعی دارند حلب را به "لانه‌ای برای تروریسم خود" تبدیل کنند

با ادامه درگیری های شدید در شهر حلب سوریه، نگرانی ها درباره شرایط بحران سوریه افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس ارتش و نیروی حفظ امنیت سوریه کار پاک سازی جدی شهر حلب را از حی الصاخور آغاز کردند و تاکنون چندین سرکرده از گروهک‌های مسلح کشته شده اند. به گزارش فارس به نقل از منابع رسانه‌ای ارتش عملیات ورود به منطقه الصاخور را با سرکوب شدید تروریست‌هایی آغاز کرده است که در چند روز گذشته آشوب و کشتار را در منطقه در پیش گرفته بودند. بسیاری از ساکنان این منطقه طی روزهای گذشته به مناطق امن کوچ کرده‌اند. تعداد زیادی از تروریست‌هایی که خود را عضو گروهک «لشکر التوحید» می‌دانند و شعارهایی شبیه شعارهای القاعده سر می‌دهند، در این منطقه متمرکز شده اند. بی بی سی نیز به نقل از مخالفان دولت سوریه گزارش داد که تانک‌های ارتش که در روزهای گذشته در حوالی شهر حلب مستقر شده بودند، در حال پیشروی به سمت مناطقی در جنوب غرب این شهر هستند. حلب دومین شهر بزرگ و پرجمعیت‌ترین شهر سوریه است.

تروریست‌ها امام جماعت مسجد حلب را کشتند

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که شورشیان بعد از شکست در دمشق، سعی دارند حلب را به "لانه‌ای برای تروریسم خود" تبدیل کنند. در همین حال خبرگزاری براثای عراق خبر داد که یک گروه مسلح از شبه نظامیان "ارتش آزاد سوریه" به مسجد "آمنه" در سیف الدولة شهر حلب حمله کرده و عبداللطیف الشامی، امام جماعت این مسجد را مقابل چشمان نمازگزاران ربودند. این منابع در ادامه افزودند: «زمانی که نمازگزاران تلاش می‌کردند از عبداللطیف الشامی دفاع کنند، افراد مسلح در محوطه مسجد به طرف آن‌ها شلیک کرده و بعد از گذشت چند ساعت از ربودن الشامی وی را به قتل رساندند.»

خروج نیروهای امدادی از حلب

روز جمعه هم سازمان صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که به دلیل شدت درگیری‌ها در حلب بخشی از فعالیت‌هایش در این شهر را متوقف می‌کند. به گزارش روزنامه اماراتی الاتحاد، بنا به اعلام صلیب سرخ، هلال احمر سوریه نیز برخی از فعالیت‌های خود در شهر حلب را به حالت تعلیق درآورده که از جمله آن ها می‌توان به انتقال مجروحان از طریق آمبولانس و خدمات اورژانس اشاره کرد. صلیب سرخ اعلام کرده فقط ۵۰ تن از امدادگران بین‌المللی در سوریه خواهند ماند. علاوه بر حلب خبرگزاری آلمان مدعی شد که در اردوگاه یارموک درگیری هایی بین نیروهای دولتی با فلسطینی‌هایی که از مخالفان اسد پشتیبانی می‌کنند و ساکن این اردوگاه هستند، رخ داده است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: دولت و اپوزیسیون مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بار دیگر نگرانی خود را از ناآرامی‌های سوریه ابراز کرد و از دولت و اپوزیسیون این کشور خواست مراقب جان غیرنظامیان باشند. پیلای دولت و "بخش‌هایی از اپوزیسیون" را به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی متهم کرد. کمیسر عالی سازمان ملل تصریح کرد که آمران و عاملان این جنایت‌ها باید شناسایی و محاکمه شوند. او پیش‌تر نیز با طرح اتهام‌هایی مشابه خواستار آن شده بود که دیوان بین‌المللی کیفری لاهه برای شفاف‌سازی در این زمینه وارد عمل شود. سازمان علمی،‌ فرهنگی، آموزشی سازمان ملل "یونسکو" نیز با درخواست از دوطرف برای خویشتن داری، حمایت از آثار باستانی و اماکن فرهنگی شهر حلب را خواستار شد.

نگرانی از تشدید درگیری‌ها در حلب

در همین حال کشورهای مخالف دولت سوریه سعی می کنند از درگیری های حلب برای فشار بیشتر به این کشور استفاده کنند. به گزارش الجزیره، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و ترکیه از طرف‌های درگیر در سوریه خواستند تا خویشتن داری خود را حفظ و برای حفظ جان و اموال غیرنظامیان کوشش کنند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید از بالا گرفتن درگیری‌ها میان مخالفان مسلح و ارتش سوریه در شهر حلب تاکید کرد که خشونت باید از سوی هر 2 طرف متوقف شود. از سوی دیگر رابرت مود، رئیس پیشین ناظران بین‌المللی مستقر در سوریه در سخنانی مدعی شد: «سقوط دولت بشار اسد امری حتمی است و فقط مسئله وقت در این میان مطرح است.» وی که 19 ژوئیه پس از پایان ماموریتش دمشق را ترک کرد، در عین حال تاکید کرد: «این که برخی‌ها معتقدند سقوط بشار اسد و یا کناره گیری وی از قدرت باعث حل و فصل وضعیت جاری در این کشور می‌شود کمی ساده‌بینانه است.»

لاوروف: ادامه خونریزی در سوریه نتیجه حمایت غرب از گروه های مسلح است

وزیر خارجه روسیه با بی نتیجه توصیف کردن تلاش مخالفان سوری علیه بشار اسد خاطر نشان کرد غرب و برخی کشورهای منطقه، این افراد را به ادامه اقدامات تروریستی تشویق می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه روسیا الیوم ، "سرگئی لاوروف" گفت: «متاسفانه شرکای غربی ما روشی متفاوت را در پیش گرفته اند و به همراه برخی کشورهای همسایه سوریه در راستای تشویق گروههای مسلح علیه نظام حرکت می کنند که نتیجه ای جز خونریزی بیشتر در بر ندارد.» وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اقدامات مخالفان، اسد را مجبور به کناره گیری نخواهد کرد، افزود: «ما همواره به دولت سوریه تاکید کرده ایم که گامهای اولیه را بردارد، اما هنگامی که گروههای مسلح شهرهایی از جمله حلب را اشغال می کنند به نظر من تراژدی جدیدی در راه است.»

رویترز: ترکیه با مشارکت قطر و عربستان یک "مرکز فرماندهی" برای کمک به مخالفان سوری بر پا کرد

درحالی که ارتش سوریه درگیر مبارزه با تروریست ها در حلب است، رویترز خبر داد که ترکیه با همکاری عربستان سعودی و قطر به طور محرمانه یک "مرکز فرماندهی" برای ارائه کمک‌های حیاتی نظامی و مخابراتی به مخالفان سوریه، در نزدیکی مرز سوریه بر پا کرده است. این مرکز در شهر آدانا واقع در جنوب ترکیه و در 100 کیلومتری مرز سوریه بر پا شده است. گفته می‌شود، پس از سفر معاون وزیر خارجه عربستان سعودی به ترکیه و درخواست او، این پایگاه ایجاد شد. قطر یکی از کشورهایی است که نقش مهمی در مسلح کردن شورشیان در لیبی داشت و هم‌اکنون نیز نقشی مهم برای مسلح کردن شورشیان سوریه ایفا می‌کند. نخست وزیر ترکیه به تازگی در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت که غیرممکن است که تنها نظاره‌گر خشونت اعمال شده در شهر حلب باشیم. العربیه نیز مدعی شد که اخلاص بدوی، عضو پارلمان سوریه، در ترکیه، جدایی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرد. وی گفت: «با هدف جدایی از این نظام ستمکار به ترکیه آمده‌ام.»

درخواست حوزه‌های دینی عراق از دولت برای محافظت از اماکن مقدس در سوریه

به دنبال تهدیدات گروه‌های تروریست در سوریه مبنی بر منفجر کردن اماکن مقدس به ویژه مرقد حضرت زینب(س) حوزه‌های دینی کربلا از دولت عراق خواستند تا برای محافظت از اماکن مقدس در سوریه هر چه سریع تر اقدام کند. به گزارش خبرگزاری براثای عراق، تعدادی از حوزه‌های دینی کربلا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که تمام گروه‌های درگیر در سوریه باید از هرگونه اقدام مسلحانه که منجر به اهانت و هتک حرمت بارگاه‌های مقدس در این کشور شود خودداری کنند. در این بیانیه اقدامات برخی از کشورهای عربی در شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها و گسترش اختلافات طایفه‌ای در سوریه محکوم شد. حوزه‌های دینی عراق از دولت این کشور خواستند تا برای محافظت و مراقبت از بارگاه‌های مقدس از جمله مرقد حضرت زینب(س) هر چه سریع تر مداخله کند. پیشتر گروه‌های تروریست به منفجر کردن اماکن مقدس به ویژه مرقد حضرت زینب(س) و کشتار شیعیان سوریه تهدید کرده بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد