اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

دیدار جمعی از شاعران آیینی

دیدار جمعی از شاعران آیینی (۱۳۹۰/۰۳/۲۵ - ۱۴:۲۳)  

در آستانه ولادت با سعادت امیرالمومنین، علی بن ابیطالب علیه السلام جمعی از شاعران آیینی، سروده های خود را با مضامین عمدتا مذهبی، اخلاقی و نیز بیداری اسلامی در محضر رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، وجود استعدادهای بسیار قوی و غنی در بین شاعران را نوید دهنده بازگشت دوران اوج و شکوه شعر دانستند و خاطرنشان کردند: در آینده نه چندان دور، با عمیق تر شدن و پخته تر شدن قریحه جوانان خوش ذوق، شاهد بنای رفیعی از شعر کشور خواهیم بود.
ایشان با اشاره به ظرفیت مناسب شعر آیینی و مذهبی برای بکار بردن قریحه خدادادی و موهبت الهی افزودند: شکر این نعمت خداوندی برای شاعران، در خلق آثاری است که بهترین محتوا و ارزش را با خود همراه کند و در واقع گنجینه و قالب خوبی برای بیان معرفت و حقایق الهی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) به قرائت اشعار اخلاقی، معرفتی و عرفانی در جمع مردم و جوانان خاطرنشان کردند: این مضامین رفیع، دلها را روشن و در آن انقلابی معنوی ایجاد می کند، ضمن آنکه اشعار وزین و مفید، ذهن و تلقی مخاطب را نیز بالا می برد و این جزو وظایف جامعه مداحان است.
حضرت آیت الله خامنه ای، مناجات را عرصه دیگری برای خلق شعر آیینی دانستند و تصریح کردند: بهترین مضمون برای مناجات از دل ادعیه مانند صحیفه سجادیه قابل استخراج است و اگر قریحه شاعرانِ خوش ذوقِ جوان کشور با آنها انس پیدا کند، مضامین شعری ناب خلق خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا (ع) و دعای ابوحمزه امام سجاد (ع) را از دیگر منابع مضمون سازی برای شعر مناجاتی و زیارت جامعه کبیره را زمینه بسیار خوبی برای بیان مناقب ائمه اطهار علیهم السلام برشمردند و خاطرنشان کردند: شعر آیینی دامنه وسیعی برای اثرگذاری در اذهان مخاطبان خود دارد و یک شاعر ممتاز با استفاده از معارف بلند اسلامی و توحیدی در قرآن و نهج البلاغه، روح و جان مخاطب خود را از زلال معرفت سیراب می کند.
حضرت ایت الله خامنه ای در این دیدار چند توصیه هم به شاعران عرصه شعر آئینی داشتند. «مضمون سازی قوی برای بیان یک حقیقت به شکل هنرمندانه»، «ترکیب سازی و واژه
گزینی های نو»، «رعایت اصول و موازین زبان و ادبیات» و اهتمام بیشتر برای ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله این توصیه ها بود.
ایشان تقویت ارتباط شاعران مذهبی با یکدیگر را ضروری دانستند و افزودند: شما جوانان مؤمن، مقید و محب اهل بیت باید عشق و شور خود را حفظ کنید و با مراقبه دائمی، در این مسیر ثبات قدم داشته باشید که یکی از راههای آن، تقویت ارتباط و پیوستگی مداحان و ستایشگران اهل بیت است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت استمرار فکری حماسه دفاع مقدس و انگیزه های خالصانه آن افزودند: شعرا از جمله امانتدارانی هستند که باید آن اخلاص و معنویت را حفظ و منتقل کنند ضمن آنکه برخی حوادث نو به نو مانند شهادت جانبازان، خود موضوع ویژه ای برای شعر است.
ایشان توجه به مضمون آموزنده اخلاقیات در خلال نوحه و شعر احساسی را از دیگر وظایف شاعران آیینی برشمردند و خاطرنشان کردند: در مرثیه و بیان زبان حال علاوه بر هنرمندی بیان وقایع می توان با ظرافت، به تبیین شخصیت و عظمت اهل بیت هم پرداخت

موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان (۱۳۹۰/۰۳/۲۴ - ۱۲:۱۷)  

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی با پیشنهاد آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به مناسبت ایام خجسته میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام مبنی بر عفو و تخفیف مجازات تعداد 996 نفر از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سایر محاکم موافقت کردند.

دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی

دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰/۰۳/۲۳ - ۲۱:۵۴)  

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مقوله فرهنگ به عنوان هویت و شاکله معنوی یک ملت و گستره وسیع و تأثیر عمیق آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، مسئولیت شورایعالی انقلاب فرهنگی را مهم و عظیم خواندند و تأکید کردند: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را برعهده دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تشکر و قدردانی از تلاشها و اقدامات بسیار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا و شوراهای تابعه، به اهمیت موضوع فرهنگ به عنوان کالبد و باطن یک ملت اشاره کردند و افزودند: «فرهنگ و هویت یک ملت و سمت و سوی آن» را می توان با استفاده از شاخص های مصداقی همچون عقاید، اخلاق، آداب، رفتارهای فردی و اجتماعی و خَلقیات ملی تشخیص داد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر ملتی، از نظر شاکله ظاهری، مقبول و پیشرفته جلوه کند و از نظر فرهنگی و باطنی دچار نابسامانی باشد، ملت ورشکسته ای خواهد بود اما ملتی که از نظر فرهنگی غنی باشد، حتی اگر برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدری است.
ایشان حفظ هویت و شاکله باطنی یک ملت را منوط به برطرف کردن نقایص و اصلاح رخنه های احتمالی در فرهنگ دانستند و تأکید کردند: روشنفکران، نخبگان، علمای دینی، فعالان سیاسی و در رأس همه، حکومت و حاکمان، قطب های تأثیرگذار در فرهنگ ملتها هستند که هم توانایی تقویت فرهنگ و هم زمینه تضعیف و یا انحطاط آن را دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور افزودند: در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیکه اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: با تحولات عظیم ارتباطاتی که امروز در دنیا بوجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است.
ایشان جبهه استکبار را سردمدار اصلی این جنگ فرهنگی خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استکبار، همه کشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است زیرا نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده و اثبات کرده که در این ایستادگی خود صادق است و توانایی مقابله و پیشرفت را نیز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.
حضرت آیت الله خامنه ای نسل جوان کنونی انقلاب اسلامی را نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه خواندند و خاطرنشان کردند: من این نسل جوان را بسیار باور دارم و نمایشهای اعتقادی و دینی آن و حضور هوشمندانه سیاسی نسل جوان کنونی به مراتب عمیق تر، جذاب تر و پرمعناتر است اما باید قبول کرد که ظرفیت های جامعه اسلامی و جوانان بیشتر از وضعیت فعلی است.
ایشان با تأکید بر اینکه باید اخلاق اسلامی بصورت کامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد، افزودند: لازمه این کار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه های گناه در جامعه است، ضمن آنکه باید برخی اختلالات و کمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همکاری جمعی، و وجدان کاری برطرف و اصلاح شوند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سیاستگذاری راهبردی برای این اهداف و وظایف سنگین، بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
حضرت آیت الله خامنه ای، اجرای سیاستگذاری های شورایعالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تاکید کردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است.
ایشان افزودند: تضمین اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.
رهبر انقلاب اسلامی تدوین سندهای بالادستی را از جمله وظایف اصلی شورایعالی انقلاب فرهنگی برشمردند و افزودند: یکی از سندهای بالادستی مورد نیاز کشور، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی است که باید در آن، ضمن ترسیم وضع مطلوب، نیازها نیز دیده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از وظایف مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی را تعیین اهداف، سیاستها و راهبردهای مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأکید کردند: نخبگان سرمایه های اصلی کشور هستند و نباید هیچ سستی یا غفلتی در این موضوع وجود داشته باشد.
ایشان افزودند: ترویج نخبگی، احترام به نخبگان و استقبال از فکر و ایده برتر نخبگان باید همواره مورد توجه شورایعالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مسئول باشد.
در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه و اهمیت این شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: تدوین و تصویب سند جامع علمی کشور، بررسی سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهی جذب اعضای هیأتهای علمی، تصمیم گیری در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومی و عرصه کتاب از جمله اقدامات شورایعالی انقلاب فرهنگی در سالهای اخیر است.
آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گزارشی از فعالیتهای شورا، گفت: تدوین نقشه جامع علمی کشور و پیگیری اجرای آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستی آن، جداسازی نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگری اسناد برخی فناوریهای پیشرفته همچون فناوری نانو و بیوتکنولوژی، تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اصلاح ضوابط چاپ و نشر کتاب، شکل گیری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، سیاستگذاری برای بومی گزینی در آزمون سراسری دانشگاهها، و تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

انتصاب اعضای جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی

انتصاب اعضای جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰/۰۳/۱۷ - ۱۲:۰۷)  

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را برای دوره‌ی جدید منصوب کردند.
متن حکم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به پایان یافتن دوره‌ی مسئولیت اعضای کنونی شورایعالی انقلاب فرهنگی، شخصیت‌ های حقوقی و حقیقی زیر بعنوان اعضای اصلی برای دوره‌ی جدید آن شورا و آیت الله احمد جنتی و جناب آقای دکتر حسن حبیبی بعنوان اعضای افتخاری شورایعالی انقلاب فرهنگی منصوب می گردند:
شخصیت های حقوقی: رؤسای محترم سه قوه، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رؤسای سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، جهاد دانشگاهی، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای کمیسیون های فرهنگی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی.
شخصیت های حقیقی، حضرات حجج اسلام و آقایان: دکتر احمد احمدی، علیرضا اعرافی، حمید پارسانیا، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر رضا داوری، حسن رحیم پور، دکتر علی شریعتمداری، علی اکبر صادقی رشاد، سیّدعلیرضا صدر حسینی، دکتر محمّدرضا عارف، محسن قمی، دکتر محمّدعلی کی نژاد، دکتر منصور کبکانیان، دکتر حسین کچوئیان، دکتر مهدی گلشنی، دکتر علی لاریجانی، محمود محمّدی عراقی، دکتر محمدرضا مخبر، دکتر صادق واعظ‌ زاده و دکتر علی اکبر ولایتی.
توصیه های مربوط به این دوره با تأکید بر توجه جدی به آنها در پیوست این حکم ابلاغ شده است.
دوام توفیقات اعضای محترم را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

سیّدعلی خامنه ای
17/خرداد/90

مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) (

مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) (۱۳۹۰/۰۳/۱۴ - ۱۴:۲۷)  

در بیست و دومین سالروز فراق امت و امام، ملت مومن و قدرشناس ایران، امروز حرم مطهر روح خدا را، به عرصه تجلی وفاداری عمیق ایرانیان به راه و مکتب امام تبدیل کرد و با ابراز پرشورترین احساسات، باردیگر با جانشین خلف خمینی کبیر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیمان هوشیاری، بصیرت و استقامت بست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و نورانی قشرهای مختلف مردم سراسر کشور، با تبیین ویژگی‌های بیداری اسلامی ملت‌های منطقه به عنوان تحقق پیش بینی مبارک امام، معنای حقیقی ارادت عمیق و ستایش برانگیز ملت را به امام راحل عظیم الشان، پذیرش و پایبندی ملی به مکتب و راه آن بزرگوار خواندند و با تبیین "معنویت، عقلانیت و عدالت"، به عنوان ابعاد اصلی مکتب منسجم و چندبعدی امام تاکید کردند: برکت وفاداری به این میراث گرانقدر امام خمینی، عزت، پیشرفت و تعالی همچون گذشته نصیب ملت ایران خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 14 خرداد هر سال را فرصتی برای تجدید خاطرات شیرین ملت با امام خمینی(ره) دانستند و با اشاره به تقارن مبارک این روز با آغاز ماه نورانی رجب خاطرنشان کردند: سالگرد رحلت امام امسال با حماسه بیداری اسلامی ملتهای منطقه نیز همراه شده است و تفضل پروردگار، صحت پیش‌بینی آن مرد الهی را به اثبات رسانده است.
رهبر انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی را ذخیره گرانقدر ملت ایران برشمردند و افزودند: مردم ایران با تکیه بر همین سرمایه عظیم توانسته اند گذرگاه‌های دشوار 32 سال اخیر را با موفقیت پشت سرگذارند و در آینده نیز چنین خواهد بود.
ایشان با اشاره به امواج پرطراوت احساسات و عواطف ملت نسبت به خمینی روح خدا، خاطرنشان کردند: ارادت عمیق مردم ایران به امام در این عواطف زیبای قلبی خلاصه نمی شود بلکه مفهوم این ارادت سرنوشت ساز، پذیرش و پایبندی به مکتب امام به عنوان راه و خط روشن حرکت همگانی ملت است.
رهبر انقلاب اسلامی، مکتب امام را، راهنمای نظری و عملی مردم و مسئولین دانستند و خاطرنشان کردند: مکتب امام یک بسته کامل و دارای ابعاد مختلفی است که باید این ابعاد را، باهم و به موازات هم، مورد توجه و عمل قرارداد تا در مسیر پیمودن راه امام، انحرافی و خطایی ایجاد نشود.
ایشان معنویت، عقلانیت و عدالت را ابعاد اصلی مکتب امام خواندند و با اشاره به توجه همزمان امام به این ابعاد در حرف و در عمل، خاطرنشان کردند: امام اهل سلوک معنوی و ذکر، خضوع و خشوع بود و اتکال و امید او به پروردگار، پایانی نداشت اما در همه احوال "خرد، تدبیر، محاسبه و عقلانیت" را مورد ملاحظه کامل قرار می‌داد و عدالت را نیز همچون معنویت و عقلانیت از متن دین و قرآن پیگیری می‌کرد.
رهبر انقلاب اسلامی انتخاب مردمسالاری دینی را به عنوان بستر اصلی نظام سیاسی کشور، بارزترین نمونه عقلانیت امام دانستند و افزودند: تکیه بر آرای ملت و نهادینه کردن حضور و انتخاب ملت، آن هم در کشوری که قرنها استبداد و دیکتاتوری بر آن حاکم بوده است، نشان می‌دهد عقلانیت در اداره کشور، از ابعاد اساسی مکتب حیات بخش و سعادت آفرین امام است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، شناخت دشمنان و هوشیاری و استقامت کامل در مقابل آنان را از دیگر مظاهر خرد و هوشمندی امام خمینی(ره) دانستند و افزودند: برخلاف کسانی که کوتاه آمدن در مقابل دشمنان را در برخی مواقع، اقتضای عقل می‌دانند، امام با تکیه بر خرد پخته خود، عقب نشینی و نرمش در قبال دشمنان را، دادن فرصت پیشروی به آنان می‌دانست و به همین علت، در تمام حیات پربرکت خود، همچون کوه در مقابل دشمنان ایستاد.
تزریق "روح اعتماد به نفس در ملت" از دیگر نمودهای تکیه امام بر عقل و خرد بود که رهبر انقلاب به آن پرداختند.
ایشان با اشاره به تلاش بی‌وقفه مستکبران و عوامل داخلی آنها در دوران قاجار و پهلوی برای القای احساس حقارت و ناتوانی در اذهان ملت ایران افزودند: امام به چنین ملتی، روح اعتماد به نفس و خوداتکایی را تزریق کرد و شعار "ما می توانیم" را در اعماق جان آنها قرارداد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه، پیشرفت خیره کننده جوانان دانشمند کشور را در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری و صنعتی، نتیجه ملموس تلاش‌های خردمندانه امام برای احیای  "توانایی" در ملت ایران برشمردند.
رهبر انقلاب اسلامی، روند تدوین قانون اساسی را نمونه دیگری از فکر روشن و عقلانیت بارز بنیانگذار جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: امام با محاسبات دقیق، هم انتخاب تدوین کنندگان قانون اساسی را برعهده رای مردم نهاد و هم قانون اساسی تدوین شده را به همه‌پرسی ملت گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی، مردم را در مکتب امام "صاحبان مملکت" خواندند و خاطرنشان کردند: امام با تکیه بر عقلانیت راهگشای خود، به مردم تفهیم کرد که آنها صاحب و مالک کشورند نه دیکتاتورها و مستبدانی که در رژیم ستم شاهی،‌خود را صاحب کشور می دانستند.
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: امام بزرگوارما، با اینگونه اقدامات خردمندانه، ابعاد حقوقی، اجتماعی و سیاسی کشور را آنچنان مستحکم، پایه گذاری کرد که می توان، تمدن عظیم اسلامی را بر این قاعده محکم بنانهاد.
سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در سالگرد عروج امام راحل عظیم الشأن با بررسی و تبیین "معنویت" به عنوان یکی از ابعاد اصلی مکتب امام ادامه یافت.
حضرت آیت الله خامنه ای، "اخلاص" را مظهر معنویت مثال زدنی امام دانستند و خاطر نشان کردند امام از ابتدای مبارزه براساس احساس تکلیف عمل کرد و مسئولین را نیز به ادای تکلیف و کار برای خدا توصیه می‌کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، رعایت اخلاق را نمود برجسته معنویت در مکتب امام خواندند و تاکید کردند: دوری از "گناه ، تهمت، غیبت ، سوءظن ، بددلی ، غرور و اینگونه مسائل" ، مظهر معنویتی است که امام به آن پایبند بود و مردم و مسئولین را نیز به آنها دعوت می کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امام همواره به مسئولین گوشزد می کرد، خود را بالاتر از مردم و عاری از عیب و انتقاد ندانید و آماده شنیدن انتقادات و بیان اشتباهات خود باشید.
رهبر انقلاب اسلامی ، اشارات امام به برخی اشتباهات صورت گرفته را ناشی از عظمت روح آن عزیز عرش دانستند و افزودند درس بزرگ معنویت امام به همه مسئولین این است که خود را از خطا و اشتباه مصون ندانند.
حضرت آیت الله خامنه ای، در تبیین "عدالت" به عنوان بعد دیگری از مکتب امام خمینی، به توجه ویژه امام به محرومین اشاره کردند و افزودند: امام ، همواره بر رسیدگی به طبقات ضعیف، اصرار و تاکید داشتند، و با تکرار تعابیری نظیر پابرهنگان و کوخ نشینان، مسئولین را به پرهیز از اشرافیگری و کمک به طبقات محروم فرا می خواندند که این درسهای بزرگ، نباید در هیچ شرایطی فراموش شود.
رهبر انقلاب اسلامی، توجه مسئولین به رفاه شخصی و تلاش آنان برای جمع آوری ثروت را آفتی بسیار بزرگ برشمردند و خاطر نشان کردند امام از این آفت بکلی برکنار بود و می خواست مسئولین با مردم سراسر کشور انس و ارتباط نزدیک داشته باشند.
ایشان با اشاره به اصرار امام مبنی بر انتخاب مسئولین از متن مردم افزودند: امام، وابستگی به فامیل و شخصیت ها را ملاک تصدی مسئولیتها نمی دانست و با حساسیت ویژه درباره تسلط هزار فامیل در دوران قاجار و پهلوی، تکیه بر قدرت و ثروت را برای گرفتن مسئولیت، از خطرهای بزرگ می دانست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایبندی به مکتب امام خمینی را موجب عزت ملی و شرافت بین المللی ملت خواندند و با تاکید مجدد بر ضرورت نگاه جامع و همزمان به ابعاد مختلف مکتب امام افزودند: اگر کسی یا جریانی بخواهد بنام عقل گرایی از ارزشها عدول کند و با غفلت از خدعه و نقشه پیچیده دشمن،در مقابل او کوتاه بیاید، این عمل، انحراف و خیانت است.
ایشان بی توجهی به بعد معنوی و اخلاقی امام خمینی را زیر "پوشش عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری"، انحراف دیگری از مکتب امام خواندند و خاطرنشان کردند: اگر برادران مومن و کسانی را که به اصل نظام و اسلام معتقدند اما از لحاظ فکری با ما مخالفند مورد اهانت و ایذاء و آزار قرار دهیم از خط امام منحرف شده‌ایم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: اگر به اسم انقلابی گری، امنیت را از بخشی از مردم سلب کنیم، این هم از مصادیق انحراف از خط امام عزیزمان است.
رهبر انقلاب با اشاره به وجود آراء و عقاید مختلف در جامعه افزودند: اگر عنوان مجرمانه‌ای بر حرکتی منطبق شود دستگاه های مسئول موظف به پیگیری هستند اما اگر کسی دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیرپا له کنیم چرا که به فرموده قرآن مخالفت با یک قوم، نباید موجب بی تقوایی و بی عدالتی شود و همه باید در این زمینه ها هوشیار و مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامی، ملت ایران را اهل معنویت و توسل و ارتباط با خدا دانستند و در عین حال افزودند: این معنویت، همواره با احساس مسئولیت انقلابی و اجتماعی همراه بوده است و اگر کسانی با عنوان کردن دین و معنویت، دنبال سیاست زدایی از جوانان و مردم هستند دچار انحراف و خطا شده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر وفاداری کامل ملت عزیز ایران بر راه و خط امام، و استقامت و ادای مسئولیت ملت در حفظ و تقویت ارزشها افزودند: دشمن تصور می کرد با رحلت امام فروپاشی نظام اسلامی آغاز می شود اما حضور یکپارچه ملت در تشییع پیکر امام و احساسات عظیم مردم در حمایت از تصمیم خبرگان، آنها را مایوس کرد و به فکر برنامه ریزی های ده ساله انداخت.
ایشان حوادث سال 1378، یعنی ده سال پس از رحلت امام را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آحاد مردم در 23 تیر 78 توطئه ای را که دشمن ده سال برای آن برنامه ریزی کرده بود باطل کردند.
حضرت‌آیت الله‌خامنه‌ای به دومین برنامه ریزی 10 ساله دشمن اشاره کردند و افزودند: آنها تصور می کردند در سال 88 برخی زمینه‌ها آماده شده و باتوجه به مطالباتی که "مردم وفادار به نظام" دارند می توانند نقشه خود را عملی سازند اما بعد از دو، سه ماه تلاطم در تهران، مردم در روز قدس و روز عاشورا باطن و عمق خواسته‌های اصلی آنان را فهمیدند و در حماسه نهم دی ماه به آن غائله پایان دادند و در آینده نیز به توفیق الهی ملت با همین هوشیاری، عزم و ایمان و اراده به راه نورانی خود ادامه خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه ها را موجب امنیت کشور و خنثی شدن توطئه ها دانستند و با اشاره به کارهای زیربنایی فراوانی که در کشور انجام شده است افزودند: انشاء الله مردم ثمرات این کارها را در کوتاه مدت و بلندمدت احساس خواهند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، حضور جوانان دانشمند ایران در رده های برتر رشته های پیشرفته علمی جهان را یکی از ثمرات همدلی و اعتماد متقابل مردم و مسئولان دانستند و افزودند: هر چقدر حضور تعیین کننده ملت و اعتماد مردم و مسئولان ادامه یابد تحقق آرمانهای امام خمینی و پیشرفت کشور، سرعت خواهد گرفت.
بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع ملت وفادار در بیست و دومین سالگرد ارتحال امام به بررسی مسایل منطقه اختصاص یافت.
ایشان بیداری عظیم اسلامی در شمال آفریقا و منطقه را حوادثی بسیار مهم و تاریخ ساز خواندند و افزودند: حوادث مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین هر کدام حکم و تحلیل خود را دارد اما وقتی ملتی بیدار شد و احساس قدرت و توانایی یافت هیچ چیز مانع پیروزی او نخواهد شد.
ایشان افزودند: نظام سلطه، شیطان بزرگ و صهیونیست های خونخوار ، تلاش می کنند پیروزی نهایی ملتها تحقق نیابد اما اگر ملتهای بیدار شده به ندای قرآنی صبر و استقامت پایبند و به وعده های الهی مطمئن باشند، بدون تردید پیروز خواهند شد.
حضرت آیت الله خامنه ای سیاست غرب در لیبی را ایجاد کشوری ضعیف و بی رمق داشتند و افزودند: لیبی کشوری مهم و دارای منابع سرشار نفت است و در یک قدمی اروپا قرار دارد و غرب می خواهد با ایجاد جنگ داخلی، آن را ضعیف کند تا بعد بطور مستقیم یا غیرمستقیم کنترل آن را بدست گیرد.
ایشان اوضاع یمن را هم مشابه لیبی دانستند و درباره بحرین افزودند: مردم بحرین در مظلومیت مطلق بسر می برند و غرب و همدستانش می خواهند با اطلاق حرکت شیعی، حرکت مردم بحرین را طائفه ای جلوه دهند البته اکثریت مردم بحرین در طول تاریخ شیعه بوده اند اما مسئله بحرین، مسئله شیعه و سنی نیست بلکه این ملت مظلوم خواهان حقوق اولیه خود یعنی حق رای و نقش آفرینی در تشکیل دولت و حکومت است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آمریکاییهای دروغگو و خدعه گر با همه ادعای طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، در سرکوب مردم بحرین فعال هستند البته آنها می گویند سعودی ها به بحرین رفته اند اما همه می دانند که سعودی ها بدون چراغ سبز آمریکا نمی توانستند این کار را بکنند به همین علت آمریکایی ها هم در قضایای بحرین مسئولند.
رهبر انقلاب اسلامی، اسلامی بودن، "ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی" و مردمی بودن را سه شاخص عمده حرکتهای مردمی در منطقه خواندند و افزودند: این ویژگی ها، بخصوص در انقلاب درخشان ملت مصر کاملا آشکار است.
ایشان تاکید کردند: جمهوری اسلامی هر جا حرکتی را با این شاخص ها مشاهده کند با آن همراه خواهد بود اما اگر ببینیم که تحریک آمریکا و صهیونیست ها در کارست با آن حرکت همراهی نمی کنیم چراکه مطمئنیم شیطان بزرگ و همدستانش به نفع ملتها، کار نخواهند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، ملتهای منطقه و شمال آفریقا را به هوشیاری در مقابل تحرکات غرب فراخواندند و افزودند: کمک های به ظاهر دوستانه آمریکا از راههای تسلط بر ملتهاست و مردم منطقه بخصوص ملت مصر با آن میراث غنی اسلامی - فرهنگی باید مراقب باشند که دشمنی که از در بیرون رفته است از پنجره بازنگردد.
ایشان حرکت عظیم مردم مصر در مسئله فلسطین و غزه و گذرگاه رفح را بسیار با ارزش خواندند و افزودند: لازم است اینگونه حرکات ادامه یابد تا به فضل الهی، اهداف انقلاب مصر، کاملاً تحقق یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل تلاش نظام سلطه برای ایجاد فاصله میان ملتهای منطقه و ملت ایران افزودند: در برخی کشورها از جمله مصر، تکفیری ها و وهابی ها در تلاشند میان مردم نیز اختلاف بیاندازند که باید هوشیار بود.
ایشان در پایان سخنانشان درباره مسئله فلسطین تاکید کردند: فلسطین تجزیه پذیر نیست و یکپارچه متعلق به مسلمانان است و بدون تردید به آغوش اسلام بازخواهد گشت.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: راه حل های آمریکایی در قضیه فلسطین به نتیجه نخواهد رسید و راه حل این مسئله همان پیشنهادی است که جمهوری اسلامی ایران چند سال قبل ارائه کرد و براساس آن، نوع رژیمی که بر کل فلسطین حکومت خواهد کرد براساس همه پرسی از مردم این سرزمین مشخص خواهد شد.
ایشان افزودند: پس از برقراری حکومت مورد نظر ملت فلسطین در کل این سرزمین، مردم  فلسطین درباره صهیونیست هایی که از خارج به این کشور آمده اند تصمیم گیری خواهند کرد.

مؤکداً یادآوری می شود اخبار مربوط به مقام معظّم رهبری صرفاً از م

مؤکداً یادآوری می شود اخبار مربوط به مقام معظّم رهبری صرفاً از مجاری رسمی انتشار می یابد (۱۳۹۰/۰۳/۱۱ - ۱۵:۲۳)

دفتر مقام معظّم رهبری با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: بیانات، اخبار و مطالب موثق و قابل اعتماد در خصوص رهبر معظّم انقلاب فقط از طریق مجاری رسمی منتشر می شود. لذا از رسانه‌ها‌ انتظار می رود از نقل اخبار غیر موثق و غیر مستند جداً خودداری کنند.
متن اطلاعیه به این شرح است:
 
بسمه تعالی
با توجه به برخی اظهارات درخصوص تدابیر و بیانات و مواضع مقام معظّم رهبری مدظلّه‌العالی که حاوی مطالب خلاف واقع بوده و از راههای غیر موثق و غیر مستند در اختیار گویندگان آنها قرار گرفته است، ضمن تحذیر آقایان محترم از نقل این قبیل مطالب بی اساس، مؤکداً یادآوری می شود که اخبار مربوط به معظّم له صرفاً از مجاری رسمی انتشار می یابد و از رسانه ها (خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها و …) انتظار می رود از درج مطالبی که به شیوه های دیگر منتشر می شود، جداً خودداری کنند.

مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع

مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) (۱۳۹۰/۰۳/۱۰ - ۱۴:۰۵)  

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان «دانشگاه افسری و تربیت پاسدار امام حسین (ع)»، با اشاره به نیاز روز افزون کشور به نیروهای «مؤمن، جهادگر، مبتکر، پرشور و بصیر» افزودند: شکست سیاستهای شیطان بزرگ امریکا در منطقه بسیار حساس خاورمیانه، و احیای نویدبخش شعارهای اسلامی در میان ملتهای به خروش آمده منطقه، تحقق بخشی از وعده های الهی به ملت ایران است که ایستادگی و ثابت قدمی در این راه، تحقق کامل نصرت الهی را به همراه خواهد آورد.
فرمانده معظم کل قوا، با اشاره به درخشش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدانهای مختلف 32 سال اخیر، حضور فعال، موفق و مؤثر این نهاد در روند عمومی حرکت انقلاب و نظام را ناشی از «قاعده و زیربنای مستحکم» سپاه دانستند و خاطرنشان کردند: این بنیاد و پایه مستحکم را مردان مؤمن، مجاهد، و لبریز از شور انقلابی در حوادث دشوار سالهای اول انقلاب بنا نهادند.
ایشان، ایمان و شور انقلابی شکل دهندگان سپاه را موجب جوشش روح ابتکار و دانایی روز افزون سپاه دانستند و افزودند: این نهاد مردمی، در پرتو رهنمودهای امام راحل عظیم الشأن، هم در دفاع مقدس و میدان رزم با دشمنان متجاوز خوش درخشید و هم در رزم جهادی و انقلابی، در میدانهای به شدت مغشوش و مبهم حوادث درون کشور، امتحان بسیار خوبی داد.
حضرت آیت الله خامنه ای، پاسداران جوان امروز را، قاعده و پایه بنای مستحکم این نهاد در سالها و دهه های آینده برشمردند و افزودند: انقلاب اسلامی در مقایسه با 30 سال پیش در موقعیتی بسیار بالاتر قرار دارد و جوانان امروز سپاه نیز باید به همین نسبت، پیشروتر، مجاهدتر، بصیرتر، عالمتر و مهذبتر از نسل اول سپاه، خود را برای ادامه رسالت عظیم این نهاد، آماده کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، شرایط امروز کشور و منطقه را تحقق برخی از وعده های الهی به ملت ایران دانستند و افزودند: شیطان بزرگ امریکا از اول انقلاب، «امپراطوری نظامی – مالی – تبلیغاتی و سیاسی» خود را با همه توان به میدان شکست انقلاب اسلامی و ملت ایران آورد اما واقعیات عرصه سیاسی ایران و منطقه، نشان می دهد که امریکا، امروز خود در مقابل انقلاب اسلامی به زانو درآمده است.
ایشان با اشاره به اذعان تحلیلگران به شکست سیاست های بسیار حساس و تعیین کننده امریکا در خاورمیانه، افزودند: 30 سال قبل شیطان بزرگ تنها یکی از وابستگان فاسدش یعنی رژیم پهلوی را از دست داده بود اما امروز شاهد از دست رفتن گسترده رژیم های وابسته به خود است.
رهبر انقلاب اسلامی، انزوای امریکا و احیای نوید بخش اسلام در میان ملتهای منطقه را از دیگر نشانه های تحقق وعده های الهی برشمردند و افزودند: امروز، با بی نتیجه ماندن تلاشهای بی وقفه نظام سلطه، اسلام و قرآن حرف و سکه رایج جوانان و ملتهای منطقه شده است و این حقیقت، اهتزاز درخشان پرچمی است که ملت ایران در سال 1357 در این سرزمین برافراشت.
حضرت آیت الله خامنه ای، شکست امریکا در مسئله فلسطین را از دیگر نشانه های درماندگی شیطان بزرگ خواندند و خاطرنشان کردند: در همین هفته های اخیر جوانان فلسطینی در کشورهای مختلف منطقه، بعد از گذشت 60 سال، در روز نکبت و در اقدامی بی سابقه، مرزهای رژیم صهیونیستی را شکستند و این حقیقت دلنشین، طلایه تحقق وعده پروردگار مبنی بر پیروزی قطعی اسلام و مسلمانان است.
فرمانده کل قوا، ثابت قدمی و هوشیاری ملت و مسئولان ایران را شرط لازم برای تحقق کامل وعده های الهی برشمردند و تأکید کردند: همه باید مراقب باشیم که در این حرکت عظیم و پرشتاب، پا سست نکنیم و ضمن فراموش نکردن اهداف اصلی، حواسمان به مسائل دیگر پرت نشود.
ایشان در همین زمینه افزودند: گناه کسانی که در روند حرکت همگانی ملت ایران، آرمانهای انقلابی ملت را از یاد بردند و به مسائل فردی و قدرت طلبی مشغول شدند گناهی بزرگ و نابخشودنی است که البته به فضل الهی، ملت اینگونه کارها را از این افراد یاد نمی گیرد و به آنان بی اعتناست.
فرمانده کل قوا در پایان سخنانشان، پاسداران جوان را به تهذیب نفس، آمادگی روز افزون و انضباط برخاسته از انگیزه های معنوی توصیه کردند و حضور جوانان مؤمن در ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی و بسیج را نویدبخش آینده ای روشن دانستند.
در ابتدای این مراسم سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و فرمانده کل قوا سپس با حضور در مقبره الشهدا، علو درجات شهیدان سرافراز اسلام و انقلاب را از پروردگار مسئلت کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.
سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب در این مراسم در سخنانی با اشاره به توانمندی سپاه پاسداران برای تحقق «اهداف انقلاب اسلامی، امام خمینی و ولایت»، تزکیه و تربیت اسلامی، بهره گیری از مربیان جوان و پرشور و افزایش آموزشهای تخصصی را از اولویتهای سپاه اعلام کرد.
دریادار پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) نیز در گزارشی طراحی مجدد الگوها، انتقال فرهنگ غنی دفاع مقدس به جوانان، توسعه دانشهای رزمی و تاکتیکی و تمرکز خاص بر انضباط معنوی و اخلاقی را از برنامه های این دانشگاه بیان کرد.
در ادامه،  پس از مراسم تحلیف و قرائت دسته جمعی سوگندنامه دانشجویی، تعدادی از جانبازان، آزادگان، اساتید، مدیران، مربیان، فرماندهان نمونه و دانش آموختگان برگزیده، جوایز، درجه و سردوشی خود را از فرماندهی کل قوا دریافت کردند.
در پایان ضمن اجرای نمایش رزمی و برگزاری عملیات اعتماد به نفس، یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

یدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۰/۰۳/۰۸ - ۱۵:۰۹)  

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تشریح سناریوی سلطه گران برای «تضعیف اقتصاد ایران، ایجاد اختلاف میان مسؤولان و کمرنگ کردن اعتقادات و احساسات اسلامی» بر ضرورت هم افزایی و مدارای متقابل مجلس و دولت و فصل الخطاب بودن قانون تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با تشکر صمیمانه از مواضع صریح، قاطع و افتخارآمیز مجلس در قبال زیاده خواهی امریکا و سلطه گران، فهم دقیق و روشن ملت بزرگوار ایران را درباره جناح بندیهای جهانی و اهداف نظام سلطه، از تفضلات الهی دانستند و خاطرنشان کردند: هدف اصلی تبلیغات همه جانبه نظام استبداد بین الملل، غبارآلود کردن فضا و مانع تراشی در روند آگاهی و بصیرت ملتهاست اما ملت ایران هر روز بر فهم و بصیرت خود افزوده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، استمرار مواضع مستحکم مجلس و دولت را در مقابل دشمنان اسلام و ایران ضروری خواندند و افزودند: چالش میان انقلاب اسلامی و استکبار، تا هنگام ناامید شدن مستکبران از ضربه زدن به انقلاب ادامه خواهد داشت که البته به حول و قوه الهی و در پرتو ایستادگی ملت و نظام، موقعیت جمهوری اسلامی در این رویارویی در طول زمان، تقویت و موقعیت دشمن ضعیف تر شده است.
ایشان، پیش بینی و خواندن سناریوی سلطه گران و برنامه ریزی و اقدام صحیح در قبال آن را، موجب شکست حتمی دشمنان دانستند و در تشریح اهداف سناریوی کنونی استکبار افزودند: دشمن آشکارا، بر مسائل اقتصادی تمرکز کرده تا پایه اقتصادی ایران را فلج و مردم را نومید کند و این جهت گیری علنی دشمن، به مجلس، دولت و همه مسؤولان در بخشهای مختلف گوشزد می کند که در سالی که به همین علت سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده، باید در کدام عرصه تمرکز و تلاش کنند. 


حضرت آیت الله خامنه ای ایجاد اختلاف میان دستگاههای مدیریت کننده کشور را دومین هدف واضح نظام سلطه دانستند و تأکید کردند: آحاد مسؤولان باید بیدار باشند و نگذارند اختلاف نظر و تفاوت سلیقه، به چالش و درگیری منجر شود.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه به فتنه سال 88 اشاره کردند و افزودند: حتی اگر با نگاه خوشبینانه به آن ماجرا نگاه کنیم، گناه بزرگ و غیرقابل اغماض فتنه گران این است که شبهه و خدشه ذهنی خود را به چالشی در مقابل نظام تبدیل کردند و به نظام و کشور ضربه زدند.
حضرت آیت الله خامنه ای پرهیز از اختلاف را «وظیفه ای ملی در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران» دانستند و خاطرنشان کردند: جناحهای مختلف مجلس، فراتر از گرایشها و سلایق خود، سهم خود را در مقابله با هدف بسیار زشت دشمن برای ایجاد اختلاف در کشور ادا کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، کمرنگ کردن اعتقادات و احساسات اسلامی و رسوخ دادن تفکرات الحادی و شبه الحادی در میان ملت ایران و ملتهای مسلمان را سومین هدف سناریوی دشمنان اسلام در شرایط کنونی برشمردند. 


ایشان در همین زمینه به تبلیغات بسیار گسترده نظام رسانه ای غرب برای تأثیرگذاری در افکار جوانان مصر و تونس و دیگر کشورهای منطقه اشاره کردند و افزودند: ترویج انواع فساد و ایجاد تردید در عقاید دینی، هدف مشخص سناریوی جامع نظام سلطه در قبال ایران و حرکت بیداری اسلامی در منطقه است.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین چگونگی مقابله با این سناریو تأکید کردند: بدون تردید نظام اسلامی با مایه های فلسفی و عقیدتی قوی و نیروهای انسانی علاقه مند و کارآمد، کفایت مقابله با این سناریوی چند بَعدی را داراست به شرط اینکه دو نکته را مد نظر داشته باشیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، پرهیز از غفلت و غرور را دو نکته ضروری برای پیروزی در مقابله هجوم برنامه ریزی شده دشمنان خواندند و افزودند: اگر با غفلت از کارهای اصلی به مسائل حاشیه ای سرگرم شویم و یا مغرورانه، دشمن را کوچک و بیچاره فرض کنیم، شکست در مقابل دشمن، خطری واقعی است.
ایشان،290 نماینده مجلس، آحاد مسؤولان دولتی و قضایی و همه مردم را به هوشیاری کامل در این عرصه فراخواندند و خاطرنشان کردند: هرکس در هر جا مسؤولیتی دارد باید خود را در میدان بزرگ رویارویی ملت ایران با دشمنان اسلام و انقلاب ببیند و با این نگاه وظایف خود را انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین اهمیت هوشیاری در مقابل طرحهای پنهان و آشکار نظام سلطه، افزودند: به تعبیر امام راحل عظیم الشأن، هر کاری که باعث حرکت در چارچوب مورد نظر دشمن بشود و به کشور و ملت ضربه بزند، جزو گناهان بزرگی است که خداوند از آنها نمی گذرد زیرا توبه از این گونه کارها و جبران ضربه ای که اینگونه غفلتها و اقدامات به ملت وارد می کند، عملاً امکان پذیر نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای به مسؤولان خاطرنشان کردند: پروردگار، بار امانت سنگینی را بر دوش ما گذاشته است که باید آن را مقتدرانه و در اوج امانت داری به مقصد برسانیم.
ایشان کمین دشمن برای ضربه زدن به ملت ایران را واقعیتی طبیعی خواندند و افزودند: هرکس در میدان نبرد، درصدد ضربه زدن به حریف است و سلطه گران حتی در پشت سخنان نرم خود، خنجر آخته ای پنهان کرده اند و منتظر فرصت مناسب و غفلت ملت و مسؤولان ایران هستند تا این خنجر را در جگر ملت فرو کنند بنابراین باید هوشیاری و بیداری موجود را حفظ و تقویت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی تقوای جمعی را به موازات تقوای فردی، کاملاً ضروری دانستند و افزودند: مجموعه ها و جمع ها و جریانها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریانها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می افتند. 


ایشان با ذکر مثالی در این زمینه افزودند: جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می داد با وجود داشتن آدمهای با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و کار به جایی رسید که «فتنه گران ضد امام حسین (ع) و ضد اسلام و امام»، به آنها تکیه کردند که این واقعیت نشان می دهد غفلت از تقوای جمعی، خطری بسیار بزرگ است.
حضرت آیت الله خامنه ای طرح مجلس برای خود نظارتی را از مصادیق تقوای جمعی برشمردند و افزودند: البته در گوشه و کنار کسانی گفتند که این طرح با آزادی نمایندگان مخالف است اما واقعیت این نیست و فلسفه این طرح نظارت بر کژرفتاری احتمالی برخی نمایندگان است تا این نهاد قانونی و اساسی که امام بر جایگاه رفیع آن تأکید داشتند به علت رفتار برخی نمایندگان، بدنام نشود.
ایشان به نمایندگان مجلس توصیه کردند: طرح خودنظارتی را به گونه ای تنظیم کنید که رودربایستی و بده بستان موجب کم اثر شدن آن نشود.
ایشان با اشاره به جریانهای مختلف موجود در مجلس افزودند: هیچ اصراری بر یکی شدن این جریانها نیست چرا که اختلاف فکر و سلیقه سیاسی، امری طبیعی است اما این جریانها باید مراقب باشند که اختلاف سلیقه را به کشمکش و چالش تبدیل نکنند و در میان مباحث خود، امریکا، اسرائیل و دشمنان اسلام و امام را به فراموشی نسپارند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امسال سال آخر نمایندگی نمایندگان مجلس هشتم است تأکید کردند: مراقب باشید فعالیت نمایندگان مجلس به خاطر انتخابات اسفند سال جاری دچار رکود و وقفه نشود و تلاش برای ادامه حضور در مجلس بعدی، اجرای وظایف نمایندگان را مورد خدشه قرار ندهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه نزدیک شدن به صاحبان قدرت و ثروت را خطری بسیار بزرگ دانستند و افزودند: اگر کسی بخاطر تأمین نمایندگی در مجلس بعدی، به صاحبان ثروت و قدرت نزدیک شود، خدا از این کار بسیار زشت نمی گذرد و انتقام الهی، حتماً بر سرنوشت او اثر خواهد گذاشت، ضمن اینکه این گونه کارها بر جامعه هم اثر منفی می گذارد.
هم افزایی با قوه مجریه توصیه مشخص دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی، خطاب به نمایندگان مجلس بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی، در این زمینه قانون را فصل الخطاب دانستند اما افزودند: می توان با حفظ استقلال کامل مجلس، به گرایشها و روشهای دولت توجه و به گونه ای قانونگذاری کرد که اجرای قانون برای دولت آسان و تسهیل شود.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: البته هنگامی که قانون به تصویب رسید دولت هم باید با همه توان و بدون بهانه گیری، براساس آن عمل کند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاکله قوه مجریه، خوب و مطلوب است و دولت مشغول کار و تلاش است و مجلس و دولت باید به یکدیگر کمک کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، سازگاری و مدارا و همراهی متقابل دولت و مجلس را امری پسندیده دانستند و افزودند: سازگاری با دشمن خوب نیست اما رفق و مدارا در درون کشور و در روابط مجلس با دولت، ضروری و لازم است.
ایشان با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس نهم در اسفند سال جاری، انتخابات را شاخص و پرچم نظام خواندند و افزودند: با وجود همه تلاشها و فضاسازیها، همه انتخابات در نظام اسلامی، بدون تأخیر انجام شده که این واقعیت نشان دهنده اهمیت انتخابات برای نظام اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای ، برگزاری سی انتخابات در سه دهه اخیر را پرچم افتخار نظام و نشانه مردم سالاری جاری در کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود همه بداخلاقی ها و ادعاها، انتخابات در دوره های مختلف، خوب، روشن و شفاف برگزار شده و هیچکس نتوانسته است ادعایی را برخلاف این واقعیت، اثبات کند.
رهبر انقلاب اسلامی مسؤولان سه قوا را به نگه داشتن احترام انتخابات توصیه مؤکد کردند و افزودند: هیچ کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند تا انتخابات براساس روال قانونی انجام و مجلس بر اساس تشخیص و انتخاب مردم تشکیل شود.
در ابتدای این دیدار که در سالروز افتتاح اولین دوره مجلس در نظام جمهوری اسلامی برگزار شد آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد مجلس هشتم در سه سال اخیر 238 قانون تصویب و 42 گزارش نظارتی درباره عملکرد دستگاهها و مسائل مهم کشور تهیه کرده است.
رئیس مجلس با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای تحقق سیستماتیک بعد نظارتی مجلس افزود: بیش از 4800 شکایت به کمیسیون اصل نود واصل شده که بررسی شده یا در حال بررسی است. 


آقای لاریجانی افزود مجلس در جهت صیانت از حقوق ملت بر اجرای صحیح قوانین مصر است.
رئیس مجلس با اشاره به تشکیل کمیسیونهای خاص درباره اصل 44، طرح تحول اقتصادی و جهاد اقتصادی گفت: نمایندگان مجلس تلاش می کنند با پرهیز از حاشیه های سیاسی، تلاشهای خود را بر نیازهای اساسی کشور متمرکز کنند و با تعامل منطقی و قانونی با دیگر قوا، وظایف خود را تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به انجام برسانند.
رئیس مجلس با اشاره به فضای باز اظهار نظر نمایندگان درباره همه مسائل کشور تأکید کرد: نمایندگان ملت با موضع گیری قاطع در مقابل نظام سلطه بویژه زیاده خواهی های امریکا، از اسلام و انقلاب دفاع می کنند.

دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام

دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام 

  (۱۳۹۰/۰۳/۰۳ - ۱۵:۵۳) 

 

در سالروز فرخنده میلاد با سعادت بانوی برگزیده دو عالم، دخت پیامبر خاتم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و همچنین فرزند برومندشان امام خمینی (ره)، مراسم مولودی خوانی و ذکر فضائل و مناقب آن بانوی عفاف و نجابت، در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم که با حضور جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در حسینیه امام خمینی بر پا شد، با تبریک میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت زهراء (س)، آن حضرت را "عنصر ملکوتی، الهی و بی نظیر در عرصه وجود از لحاظ نورانیت "بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنین علی (ع) دانستند و افزودند: ذکر مکرر نام مبارک حضرت زهرا (س) و بقیه الله الاعظم (عج) بیش از سایر معارف اسلامی در تمام دوران انقلاب اسلامی"پدیده ای الهی و یک امر روئیده از دلها، عواطف و ایمانها "است.
رهبر انقلاب اسلامی تقارن این میلاد را با ولادت امام خمینی (ره)، پدیده ای بسیار شیرین خواندند و اظهار داشتند: امام خمینی (ره) حقیقتاً نمونه و مسطوره ای از همان حقیقت درخشنده همراه با ایمان، اخلاص، عبادت، غیرت و ایستادگی در راه خدا بودند.
ایشان ذکر نام حضرت زهرا (س) را به مناسبتهای مختلف در طول این انقلاب ، نشانه توجه ویژه آن بزرگوار به کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این توجه، بسیار با ارزش و امیدبخش است و دلها و گامها را برای دست یافتن به اهداف نهایی مطمئن، استوار و خاطرجمع می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به راه دشوار همراه با مزاحمتها، معارضه ها و برخوردهای گوناگون در طول 32 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: ادامه خط مستقیم و زاویه پیدا نکردن این خط و حفظ شعارها و اهداف انقلاب به برکت بیان روشن و رسای امام بزرگوار، از مهم ترین خصوصیات انقلاب اسلامی ایران است. 

ایشان تصریح کردند: با «حرکت امیدوارانه و برداشتن قدمهای محکم» هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند راه این انقلاب را سد کند.
رهبر انقلاب، ایستادگی، ثبات، تداوم، پایبندی به ارزشها و اصول انقلاب اسلامی ایران را موجب رویاندن شکوفه های امید در دل ملتهای مسلمان و ناظران جهانی ارزیابی کردند و افزودند: خصوصیت این انقلاب عظیم اسلامی این بود که به فضل الهی آن بهار تا امروز خزان نداشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر ملت ایران در مقابل تهدیدات استکبار جهانی عقب نشینی می کرد و از شعارهایش دست می کشید، این گلهای امید در دل ملتها پژمرده می شد.
ایشان افزودند: به برکت نام مبارک حضرت زهرا (س) و بقیه الله الاعظم (عج) و توجهات ائمه اطهار علیهم السلام و با ایستادگی ملت ایران، این نهالهای امید بارور شدند، بنابراین این توجه، توسل و از خدا دانستن و به خود غَرّه نشدن را باید در خودمان نگه داریم.
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان انتخاب" شعر، آهنگ و صوت خوب" را در حرفه زیبا، ظریف و مؤثر مداحی ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: آنچه خوانده می شود باید به درستی انتخاب و جهات صوری و معنوی آن لحاظ شده باشد.
ایشان با اشاره به اینکه آهنگهای بد و لهوی نباید وارد حرفه مداحی شود افزودند: انتخاب و ابتکار شکلهای جدید در قرائت و آهنگ سازیها عیبی ندارد.
رهبر انقلاب با تأکید بر انتخاب مضمون مناسب در ذکر مناقب ائمه اطهار علیهم السلام خاطرنشان کردند: ذکر مناقب متقن، معتبر و مستند ، دلها را شاد می کند و شوق را برمی انگیزاند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نیاز جامعه به نصایح ائمه و استفاده از گفتار و رفتار آن بزرگواران برای رشد اخلاق، افزودند: باید با گسترش خُلقیات خوب، روحیه همدلی، برادری، صفا و اخوت را در جامعه اعتلا بخشید و با ترویج خیرخواهی، تعاون، صبر، احسان، ایثار و گذشت، از تنگ نظری، ناامیدی، بدخواهی و بُخل پرهیز کرد.
ایشان پیشرفت جامعه مداحان را خوب توصیف و بر مسأله بصیرت بخشی در مداحی تأکید کردند اما در عین حال تعرض به دیگران را مذموم خواندند و افزودند: بر اثر بصیرت بود که ملت ایران توانسته است بایستد و استقلال، ایستادگی، معرفت و ایمان خود را حفظ کند.
حضرت آیت الله خامنه ای مطالعه و انس با قرآن و احادیث را برای جامعه مداحان ضروری دانستند و خطاب به آنان تصریح کردند: آیات و احادیثی که در آن نصیحت است آن را یادداشت و قرائت کنید.
ایشان با اشاره به اینکه توجه به دعا، توسل، ذکر، خشوع، نماز نافله و حفظ و تقویت آن باعث حل تدریجی کارهای دشوار در زندگی می شود افزودند: این رشته ارتباط با مقام احدیت که متصل با اهل بیت علیهم السلام است دل و ذهن را صفا می دهد.
در ابتدای این دیدار تعدادی از شاعران و مداحان اهل بیت علیهم السلام به ذکر فضایل و مناقب حضرت زهرا (س) پرداختند