اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

تردیدها درباره سخنرانی اوباما

29/2/1390

تردیدها درباره سخنرانی اوباما

امروز، پنج‌شنبه قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با سیاست این کشور در خاورمیانه سخن بگوید. تحلیل‌گران، این سخنرانی را اشتباه و آن را خلاف واقعیت‌های منطقه می‌دانند. در کنار اخبار خاورمیانه در روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰،‌ نگاهی خواهیم داشت به نظرات تحلیل‌گران برجسته در رابطه با سخنرانی امروز اوباما:

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif انتقادات به سخنرانی پیش‌روی اوباما

ریچارد هاس:
به ما چه ربطی دارد؟
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است امروز، پنج‌شنبه طی یک سخنرانی به تبیین سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه و به‌ویژه تحولات اخیر این منطقه بپردازد. شایعات در مورد این سخنرانی و هم‌چنین محتوای احتمالی آن، انتقادات بسیاری را تا به امروز داشته است. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در برنامه روز چهارشنه صبحانه خبری «مورنینگ جو» شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: منطق ایراد این سخنرانی را نمی‌فهمم؛ چراکه به ما [آمریکایی‌ها] کمکی نخواهد کرد. هاس در ادامه با اشاره به وضعیت لیبی و بحرین گفت: اوباما چه می‌خواهد بگوید؟ مصر هم آن‌طور که ما می‌خواهیم شاید پیش نرود، آن‌گاه جهان حرف‌هایی را از آمریکا خواهند شنید که بعدها خلاف آن را ببینند و به نفوذ نداشتن آمریکا پی‌ببرند.

هاس با تأکید مجدد بر این‌که «آمریکا در حال حاضر نفوذی در منطقه ندارد» افزود: چرا خودمان را داخل کنیم؟ آیا می‌خواهد از مذاکرات صلح بگوید؟ فایده‌ای ندارد. به عقیده هاس، اوباما باید در این سخنرانی به‌دنبال این باشد که «آمریکا چگونه ضعیف جلوه نکند.» آقای هاس معتقد است که وقایع منطقه نشان داده آمریکا فاقد اثرگذاری لازم بر خاورمیانه است.

تحلیل‌گر مؤسسه بروکینگز: اوباما باید عذرخواهی کند
در عین حال، شادی حمید از تحلیل‌گران برجسته مؤسسه بروکینگز در قطر نیز در مقاله‌ای برای نشریه اسلیت، از اوباما خواسته تا در سخنرانی خود «بابت تاریخ اسف‌بار آمریکا در منطقه، جداً و عمیقاً از اعراب و مردم منطقه عذرخواهی کند.» وی افزود: شاید این عذرخواهی، بخشی از حیثیت آمریکا را بازگرداند؛ چراکه مردم منطقه به خوبی از حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌هایی که امروز با آن می‌جنگند، آگاه هستند.

سایت شورای روابط خارجی آمریکا: اعتبار خود را از دست داده‌ایم
دبورا جیمز نیز در سایت شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: ضعف آمریکا در حل مشکلات خاورمیانه و اتخاذ مواضع متناقض باعث شده آمریکا اعتبار و نفوذ خود را در خاورمیانه از دست بدهد. وی در این رابطه به نظرسنجی جدید مؤسسه پیو در رابطه با چهره آمریکا در جهان اسلام اشاره می‌کند که روند کلی آن از کاهش نفوذ، اعتبار و محبوبیت آمریکا در منطقه دارد. پیش از این، آقای اوباما در سال ۲۰۰۹ در قاهره نیز خطاب به جهان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت که گرچه به عقیده نیویورک‌تایمز موقتاً چراغی را برای آمریکا روشن کرد، اما بعدها با شکست مواجه شد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بزرگ‌ترین فاجعه برای رژیم صهیونیستی را روز نکبت امسال آشکار کرد
الیوت آبرامز در وب‌سایت نشریه ویکلی‌استاندارد، همزمانی روز نکبت اخیر با بیداری اسلامی و همچنین وحدت نیروهای فلسطینی را از جمله دلایل متمایز بودن روز نکبت سال ۲۰۱۱ می‌داند که «خواست واقعی فلسطینیان را نشان داد.» به عقیده آبرامز، فاجعه برای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان‌اش، آشکار شدن خواست مردم منطقه و به‌ویژه فلسطینیان بود؛ چراکه آنان نشان دادند از اساس با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. وی تأکید کرد که قبول نداشتن موجودیت رژیم صهیونیستی، حتی بعد از سال‌ها تلاش و مذاکره، بزرگ‌ترین فاجعه است که فلسطینیان نسل‌های بعدی نیز خواستار آن خواهند بود.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عربستان سعودی با پول به دنبال مهار انقلاب است
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشت که عربستان سعودی با پول و زور به دنبال مهار ناآرامی در کشور خود است. بلومبرگ، آخرین رقم خرج شده از سوی ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان برای آرام کردن اوضاع این کشور را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد که این مبلغ در بخش مسکن هزینه شده است. بلومبرگ در ادامه، دستگیری ۱۶۰ تن در عربستان سعودی و همچنین اعزام نیرو به بحرین را از جمله اقدامات ملک‌عبدالله برای آرام کردن اوضاع دانست که به عقیده وی بعید است فایده‌ای داشته باشد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif فرار مردم لیبی به تونس
جنایات معمر قذافی علیه مردم لیبی ادامه دارد. شدت حمله به مناطق غربی این کشور به حدی بوده که بسیاری با عبور از مرز، به تونس گریخته‌اند. در عین حال، اخبار جسته و گریخته‌ای از فرار همسر و دختر قذافی به تونس منتشر شده است. در آخرین ساعات روز چهارشنبه، وزارت کشور تونس این خبر را رد کرد. چهار روزنامه‌نگار خارجی نیز که در بازداشت دولت لیبی بودند‌، به یک هتل منتقل شدند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif رد شایعه عفو مبارک
شورای نظامی حکومت مصر، گزارش رسانه‌ها از عفو حسنی مبارک را رد کرد. شایعه عفو دیکتاتور سابق مصر با موج محکومیت فعالان سیاسی این کشور و اعتراضات مردم مواجه شد. روز سه‌شنبه اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که حسنی مبارک در صورت عذرخواهی از مردم مصر بابت اشتباهات‌اش و تحویل اموال خود، بخشیده خواهد شد. روز چهارشنبه، تنی چند از مشاورین آقای مبارک در زمان ریاست‌جمهوری وی نیز مورد بازجویی قرار گرفتند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ناامیدی رسمی شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس از یمن
ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای حل بحران یمن به این کشور سفر کرده بودند، این کشور را بدون حصول توافقی ترک کردند. شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال این بود که میان علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن و اپوزوسیون تفاهمی برای تغییر قدرت صلح‌آمیز در این کشور به‌دست آورد. پیش از این، آقای صالح از امضای این توافق‌نامه سر باز زده بود. مردم یمن، این تفاهم‌نامه را سیاسی و به ضرر خود می‌دانستند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif عراق: علیه آمریکا تظاهرات خواهیم کرد
سعدون الدلیمی، یکی از اعضای کمیته هماهنگی قبایل عراق اعلام کرد: رهبران قبایل عراق در همکاری با حزب صدر، در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق در زمان مقرر، به تظاهرات علیه آنان خواهند پرداخت. منابع امنیتی عراق می‌گویند که در صورت عدم حضور آمریکایی‌ها، عمده مناطق این کشور امن خواهد بود. الدلیمی تأکید کرد که دیگر نیازی به حضور آمریکایی‌ها نیست.

در عالم سیاست باید صبور بود

در عالم سیاست باید صبور بود

12/2/1390

سیاست‌های دوگانه غرب در تحولات اخیر خاورمیانه و جهان اسلام دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ از اظهارنظرها تا رفتارهای متناقضی که نسبت به کشورهای منطقه از خود بروز می‌دهند. دخالت نظامی در لیبی و نیز سکوت و رضایت در برابر حضور نظامی عربستان در بحرین از جمله این موارد است. برای بررسی این موضوع و وضعیت بیداری اسلامی در منطقه، با دکتر کاظم جلالی، عضو کمیسون امنیت ملی مجلس به گفت‌وگو نشستیم.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif حدود چند ماه از آغاز انقلاب‌ها در خاورمیانه و جهان اسلام می‌گذرد. تحلیل شما از این چند ماه مبارزات مردم این کشورها چیست؟
بیداری اسلامی پدیده‌ای است که پس از انقلاب اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شکل گرفت. البته به این دلیل که معمولاً حرکت‌های اجتماعی، حرکت‌های کُندی هستند و نیز برنامه‌های نظام سلطه مبنی بر کاهش تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر منطقه این بیداری به تدریج صورت گرفته است. بنابراین این خیزش عظیم اسلامی علی‌رغم میل غرب و ساختار قدرت جهانی به نتیجه رسیده است؛ مثلاً در کشور لبنان جریان مقاومت به رهبری حزب‌الله یا جریان مقاومت در فلسطین متأثر از همین بیداری اسلامی است. این‌ها در نتیجه بیداری اسلامی است که اساساً جریان مقاومت طی سالیان پس از انقلاب اسلامی ایران عملاً جلوی ترکتازی و پیشروی رژیم صهیونیستی در مرزهای اسلامی را کاملاً سد کرد.
ارها شنیدیم که نیروهای ناتو به اشتباه مواضع انقلابیون را هدف قرار داده‌اند و این اشتباه پنج یا شش بار تکرار شد! اشتباهاتی در این سطح آن هم با دستگاه‌های دارای تکنولوژی قوی برای دریافت اطلاعات، امری دروغ است و نمی‌تواند سهل و اشتباه باشد.

خیزش اسلامی در سالیان اخیر به یک پختگی و وزانت رسیده است؛ گرچه تلاش شد تا در مقابل این خیزش اسلامی جریانات انحرافی را نیز در دنیای اسلام ایجاد کنند، مثل انواع افراطی‌گری‌ها و کارهای تروریستی. این‌ها مسائلی بود که طی سالیان گذشته به نوعی توسط جریان ساختار قدرت جهانی شکل گرفت، اما خیزش اسلامی از یک پختگی برخوردار شد. امروز می‌بینیم که مصر از مبارک که کاملاً در دست آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بود، نجات پیدا کرد و جریان عظیم اسلامی یک گام به پیش رفت، اگرچه هنوز باید منتظر تحولات بعدی بود. در تونس و یمن این خیزش یک گام به پیش رفته است.

اما این‌که آیا خیزش عظیم اسلامی در همین‌جا به نتیجه رسیده و متوقف شده است؟ باید بگویم نه! این‌گونه نیست بلکه مراحل تکاملی خودش را طی می‌کند. به نظر می‌رسد که هنوز ما چشم‌انداز بسیار امیدبخشی را برای تحولات عمیق‌تر داریم.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif به نظر شما دلیل غافلگیری آمریکا و نظام سلطه در تحولات خاورمیانه چه بود؟
آن‌ها تصور نمی‌کردند که با چند جرقه، این جریان در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه یک تحول با این عظمت و سرعت ایجاد کند. چون این‌ها پس از انقلاب اسلامی ایران به تعبیر خودشان برنامه‌ریزی کرده بودند تا خیزش عظیم اسلامی را مهار کنند و تصورشان هم این بود که این خیزش عظیم اسلامی را مهار کردند. اگر شما به همین مصر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که داشتند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور برنامه‌ریزی می‌کردند و بحث می‌کردند که آیا مبارک بیاید یا این‌که قدرت را به فرزند خودش جمال واگذار کند. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که برای یک دوره دیگر نیز مبارک بماند و بعد نوبت به جمال مبارک برسد. بنابراین برنامه‌ریزی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که آنان از بروز یک تحول در مصر غافل بوده‌اند.

در تونس و لیبی هم همین‌طور بود. شما در هیچ کدام از این کشورها نمی‌بینید که حتی یک پیش‌بینی خیلی رقیق هم شده باشد مبنی بر این‌که این کشورها در حال تحول هستند و این نشان‌دهنه غافلگیری نظام سلطه است. حالا این غافلگیری چگونه اتفاق افتاد؟ اساس خیزش اسلامی و رویکرد ضد صهیونیسم و ضد آمریکا در منطقه وجود داشت و نفرت از سیاست‌های آمریکا نیز در منطقه موج می‌زد. اما آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با حکومت‌های دست‌نشانده و نظامی خود در منطقه، کاملاً جریان را مهار کرده‌اند. اما دیدم که به‌واسطه عمق تنفر مردم از آمریکا، تحول آغاز شد، مثل آنچه که در تونس و مصر اتفاق افتاد. لذا بخشی از این غافلگیری ناشی از عدم شناخت و تحلیل‌های صحیح نسبت به جریان خیزش اسلامی و همچنین نسبت به حکومت‌های دست‌نشانده خودشان بود.
اید شخصی ظاهر بحرین را ببینید و بگویید که ارتش سعودی آمد و انقلاب بحرین را مهار کرد، اما آیا ریخته شدن خون این همه انسان بی‌گناه، مجروحین، فشار و شکنجه آنان معنای مهار شدن دارد؟

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif اما برخی معتقدند که آمریکا صحنه‌گردان اصلی و برنامه‌ریز این انقلاب‌ها است.
به نظر بنده این‌که بگوییم این تحولات توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده، غیرکارشناسانه است. آیا آمریکایی‌ها با رفتن مبارک از مصر که دروازه فلسطین است، سود بردند یا ضرر کردند؟ قطعاً آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی ضرر کردند. آمریکایی‌ها می‌دانند چه موج نفرتی نسبت به آنان وجود دارد و تا حدی که می‌توانستند سعی کردند تا رژیم مبارک را حفظ کنند، اما وقتی دیدند که رژیم مبارک دیگر قابل حفظ شدن نیست، سعی کردند انقلاب مردم مصر را به نوعی مهار کنند.

نکته دیگر این‌که وقتی در انقلابی از نمادهای دینی استفاده می‌شود، آیا این انقلاب و حرکت غیر دینی است؟ وقتی شعارهای مردم «الله اکبر» و «لا اله الا الله» است چه می‌توان گفت؟ میعادگاه آنان نماز جمعه است، در غیر جمعه نیز تلاش می‌کنند تا اول وقت نماز جماعت بخوانند. دیگر چه تعریفی می‌توانیم از حرکت‌های دینی داشته باشیم؟ این پژواک صدای ملت ایران است که امروز شنیده می‌شود و اثری است که انقلاب اسلامی ایران برجای گذاشت تا این حرکت‌های عظیم در منطقه شکل بگیرد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif در میان تحولات اخیر، اوضاع دو کشور به دلیل حضور نیروهای خارجی از موقعیت خاصی برخوردار است. یکی لیبی و دیگری بحرین. به چه دلایل نیروهای خارجی در این دو کشور حضور دارند؟
نوع دخالت‌های خارجی باعث یک نوع عکس‌العمل منفی توسط ملت‌ها شده است. در ارتباط با لیبی حقیقتاً غرب و ناتو تلاش می‌کنند که توازن قدرت بین انقلابیون و قذافی کاملاً حفظ شود و نمی‌گذارند که این توازن قدرت به نفع یک طرف به هم بخورد. مثلاً در روزهای گذشته ما بارها شنیدیم که نیروهای ناتو به اشتباه مواضع انقلابیون را هدف قرار داده‌اند و این اشتباه پنج یا شش بار تکرار شد! اشتباهاتی در این سطح آن هم با دستگاه‌های دارای تکنولوژی قوی برای دریافت اطلاعات، امری دروغ است و نمی‌تواند سهل و اشتباه باشد.
 
می‌خواهند انقلاب‌ها را به انحراف بکشانند، حتی اقداماتی که در لیبی انجام می‌دهند، مثل تجاوزات جنسی و ناامنی، کارهایی است که در گذشته در الجزایر تست کردند تا مردم را بر اثر ایجاد ناامنی و فضاهای خوفناک پشیمان کنند و این سؤال را به ذهن مردم این کشورها بیندازند که از اساس ما چرا حرکت کردیم و بعد به نوعی انقلابیون را مقصر نشان دهند. این کاری است که آن‌ها دارند انجام می‌دهند.

تحول در لیبی می‌تواند سرمنشأ بسیاری از تحولات باشد و آن‌ها مایل نیستند که مردم لیبی حکومت را در دست بگیرند، اگر بخواهم تشبیه کنم چیزی شبیه انتفاضه مردم عراق می‌شود. در انتفاضه عراق، پیروزی مردم و شکست صدام نزدیک بود، اما بلافاصله آمریکایی‌ها و غربی‌ها به شکل نامحسوسی صدام را کمک کردند. حتی مناطق پرواز ممنوع را نیز محدود کردند و اجازه دادند تا نیروهای صدام بتوانند در مناطق شیعه‌نشین با بالگردها پرواز کنند و شیعیان را از بین ببرند. از طرفی نزدیکی لیبی به اروپا باعث می‌شود که پیام بیداری اسلامی به اروپا نیز برسد و این امر برای غربی‌ها بسیار ناخوشایند است.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif و اما بحرین؟
شاید شخصی ظاهر بحرین را ببینید و بگویید که ارتش سعودی آمد و انقلاب بحرین را مهار کرد، اما آیا ریخته شدن خون این همه انسان بی‌گناه، مجروحین، فشار و شکنجه آنان معنای مهار شدن دارد؟ من یک مثال برای شما بزنم؛ در مورد عراق، موقعی که آمریکایی‌ها وارد عراق شده بودند، در داخل ایران خیلی‌ها تحلیل می‌کردند که دیگر در صحنه عراق، آمریکایی‌ها برنده شدند. اما امروز باید پرسید که آیا واقعاً آمریکایی‌ها در عراق برنده شدند؟ من فکر می‌کنم در عالم سیاست باید کمی صبور بود، زود قضاوت نکرد و شکست‌ها و پیروزی‌ها را با حرکات روبنایی قضاوت نکرد.

آسیب‌های وارده به حصار استراتژیک اسراییل

آسیب‌های وارده به حصار استراتژیک اسراییل

21/2/1390

هرچه از روند بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گذرد، نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نسبت به موجودیت خود در منطقه و آسیب‌های وارده به حصارهای امنیتی و استراتژیک خود بیشتر می‌شود. این نگرانی و هراس از آینده، در رفتار و گفتار صهیونیست‌ها مشهود است. در این زمینه گفت‌وگو کردیم با دکتر رکن‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه که در ادامه آمده است:

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا از چه اهمیتی برای رژیم اشغالگر قدس برخوردار است؟
در میان تحولات حاصله در کشورهای مختلف عربی، تحولات به وجود آمده در مصر از اهمیت فوق‌العاده‌ایی برخوردار است. نظر به اهمیت جغرافیای سیاسی مصر، قرار داشتن این کشور در مجموعه کشورهای خط مقدم با رژیم صهیونیستی و به‌عنوان مهمترین کشورهای این مجموعه در کنار سوریه، اردن، لبنان. مصر کشوری با جمعیت 85میلیون نفری، برخوردار از منابع سرشار انرژی و... مهمترین کشور هم‌پیمان آمریکا و به تبع آن رژیم صهیونیستی و قلعه مهم حافظ امنیت اسراییل است. تحولات کشور مصر آسیب‌های جدی را به رژیم صهیونیستی وارد آورده است. مهم‌ترین آسیب وارده به این رژیم نیز ضربه بزرگ امنیتی به آن است.

پادکست:
«اسرائیل نابود خواهد شد»
">

مصر در زمان مبارک به‌عنوان هم‌پیمان اسراییل و آمریکا، با حفظ ظاهر همواره از پشت به جنبش مبارزان فلسطینی خنجر زده است. این رژیم طی همکاری با عوامل امنیتی اسراییل، بیشترین خوش‌خدمتی را به این رژیم در جهت ضربه زدن به جنبش‌های مبارز اسلامی صحنه فلسطین داشته است. جنگ 22 روزه غزه نمونه بارزی از خیانت و جنایت مبارک علیه مردم مظلوم و بی‌پناه غزه در اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 می‌باشد. همه جهانیان شاهد بودند که در پی ارائه اطلاعات دقیق از سوی حسنی مبارک به سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی اسراییل چگونه هواپیماهای اسراییلی مردم بی‌پناه و مظلوم فلسطین را در غزه به خاک و خون کشیدند و چگونه 113 تن از جوانان تازه دوره‌دیده حماس به‌عنوان پلیس شهری، در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود در پی حملات هوایی نیروهای اسراییلی در خون خود غوطه‌ور شدند.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif مهمترین آسیب‌های وارده به اسرائیل پس موج بیداری اسلامی چه بوده است؟ موقعیت و جایگاه اسرائیل را پس از تحولات اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
موارد همکاری‌های گسترده امنیتی مصر در زمان مبارک با اسرائیلی‌ها به قدری فراوان و گسترده است که پیرامون آن باید کتاب‌ها نوشت. محاصره مردم بی‌پناه غزه را  وجدان‌های بیدار هرگز از یاد نخواهند برد. امروز رژیم صهیونیستی مهم‌ترین شریک خود را در زمینه مسائل امنیتی از دست داده است و دیگر دیواری میان مصر و فلسطین اشغالی به‌عنوان حافظ امنیت اسراییل وجود ندارد. امروز بحث باز شدن گذرگاه رفح به صورت کامل و به منظور عبور نه تنها افراد که انتقال محموله‌ها و... به صورت جدی مطرح است. امروز مردم مصر خواستار تجدید نظر اساسی در توافق‌نامه کمپ دیوید می‌باشند. مصر امروز بر خلاف مصر مبارک نه تنها همکاری امنیتی با رژیم اشغالگر ندارد بلکه به هنگام تعرض اسرائیلی‌ها به غزه، وزیر خارجه مصر برای اسرائیلی‌ها خط  و نشان می‌کشد و به این رژیم هشدار می‌دهد.

مصر مبارک اجازه پهلو گرفتن کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه و مردمی جمهوری اسلامی در بندر عریش در نزدیکی غزه را نداد اما مصر انقلاب موافقت خود را با عبور دو کشتی نظامی جمهوری اسلامی ایران از کانال سوئز اعلام می‌نماید و در اوج تحولات منطقه این دو کشتی از کانال سوئز عبور می‌کنند.

دومین آسیب مهم وارده به رژیم صهیونیستی آسیب اقتصادی از رهگذر متوقف ساختن انتقال گاز از مصر به فلسطین اشغالی می‌باشد. اسرائیلی‌ها علی‌رغم آنکه منابع انرژی مصر را به ثمن بخس به یغما می‌بردند، اما همواره در کنار آمریکایی‌ها کمک‌های مالی مستقیم و غیر مستقیم (نظامی) خود را که حدود سه میلیارد دلار در سال بر آورد می‌شود را به رخ می‌کشیدند و ملت و دولت مصر را به‌خاطر پرداخت این کمک‌ها تحقیر می‌کردند تا حدی که گاهی حتی شخص مبارک به صدا در آمده و تحت فشارهای شدید افکار عمومی مصر به موضع‌گیری علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌پرداخت.

سومین آسیب مهم وارده به رژیم صهیونیستی، مواجه شدن با چالش امنیتی در کرانه باختری از رهگذر آشتی فتح  و حماس با مدیریت مصر انقلابی می‌باشد. در این راستا این رژیم نتوانست خود را کنترل نموده و سکوت اختیار کند و موضع‌گیری اسرائیلی‌ها علیه این توافق، گویاترین دلیل و شاهد بر ناخرسندی آنان از این توافق می‌باشد. در این راستا کار به جایی رسید که حتی نتانیاهو از محمود عباس، رئیس خودگردان فلسطین خواست توافق با حماس را رها نموده و به صلح با اسراییل روی آورد. اما با توجه به تحولات مهم خاورمیانه  و شمال آفریقا، اسرائیلی‌ها تحقق این خواسته‌های خود را باید در خواب ببینند.
مروز می‌توان گفت که این رژیم بیش از هر زمان دیگری در نتیجه وارد شدن بحران امنیتی، خود را برای ورود به مرحله بعدی یعنی بحران جدی و عملی هویتی آماده می‌سازد.

بنابر موارد فوق‌الذکر جایگاه اسرائیلی‌ها که حتی قبل از این تحولات بسیار ضعیف و سست گردیده بود و برگزاری رزمایش‌های دفاعی طی چهار سال گذشته مهم‌ترین گواه بر خارج شدن این رژیم از حالت تهاجمی در پی شکست‌های سنگین آن در جنگ‌های تمام عیار نظامی 33روزه لبنان در سال 2006 و 22روزه غزه در سال  2008 می‌باشد، پس از تحولات اخیر بیش از پیش تضعیف گردیده و بحران امنیت این رژیم را وارد مرحله جدی و  عملی نموده است. اسرائیلی‌ها همواره خیال‌شان از دو ناحیه اردن و مصر در ارتباط با امنیت آسوده بوده است و امروز با فروریختن دیوار امنیتی در مصر شاهد تأثیر این امر بر دیوار امنیتی اردن نیز در آینده نزدیک خواهیم بود.
لذا امروز می‌توان گفت که این رژیم بیش از هر زمان دیگری در نتیجه وارد شدن بحران امنیتی، خود را برای ورود به مرحله بعدی یعنی بحران جدی و عملی هویتی آماده می‌سازد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif آیا آشتی فتح و حماس را می‌توان از ثمرات بیداری اسلامی دانست؟
آشتی فتح و حماس بدون تردید نتیجه غیرمستقیم بیداری اسلامی است. بیداری اسلامی در مصر، تونس و سایر کشورهای منطقه تأثیرات مستقیم خود را بر تضعیف بنیان رژیم صهیونیستی برجای نهاده است. تمامی کشورها و طرف‌هایی که به طرح اسراییلی- آمریکایی دلبسته بودند و از هیچ کوششی برای تقویت این طرح فروگذار نمی‌کردند، اکنون خود را با مشکلی بسیار بزرگ مواجه می‌بینند. امروز شرایط آمریکا و اسراییل شرایطی غیر عادی و بحرانی است. لذا امکان پیگیری امور هم‌پیمانان آمریکا و اسراییل همچون گذشته کاملاً منتفی شده است و حتی در پاره‌ایی موارد اسرائیلی‌ها و حامیان اسراییل صراحتاً به طرف‌های مختلف در صحنه بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در این شرایط از ما انتظار نداشته باشید که بتوانیم همچون گذشته از شما حمایت کنیم.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif در صورت ادامه این روند، چه خطراتی آینده رژیم جعلی اسرائیل را تهدید خواهد داد؟
در صورت ادامه بیداری اسلامی بدون تردید این رژیم نه تنها در منطقه خاورمیانه از هیچ‌گونه جایگاهی برخوردار نمی‌گردد بلکه چنانکه ذکر شد با بحران‌های جدی و عملی امنیت و هویت مواجه می‌گردد؛ ابتدا در جهان اسلام و سپس در سایر کشورهای جهان با دو بحران اساسی امنیت و هویت مواجه خواهد شد. در این مرحله حتی حامیان این رژیم در راستای حفاظت از منافع خود، حمایت خجولانه‌ایی از آن خواهند داشت. در این مرحله حمایت جهانی از مردم فلسطین به یک اولویت تبدیل شده و هر کشوری در راستای حفاظت از منافع خود به صورت اجباری خود را هم‌سو با تحولات جدید نشان خواهد داد که این امر یک برگ برنده برای مردم فلسطین و ایفای نقش کاتالیزور در جهت دستیابی آنان به اهداف مقدس خود خواهد بود. استمرار بیداری اسلامی دامن سایر کشورهایی را که بیشترین نقش را در حمایت از رژیم صهیونیستی داشته‌اند نیز فرا خواهد گرفت.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/12428/smpf.jpg
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif دلیل انفعال مسئولین رژیم اشغالگر قدس در برابر حوادث اخیر چیست؟
رژیم صهیونیستی و حامیان آن هیچ‌گونه پیش‌بینی از تحولات مزبور نداشته‌اند و لذا با وقوع سریع این تحولات به ویژه آنچه در مصر و تونس به وقوع پیوست، شوکه شده‌اند و آثار منفی این تحولات به حدی شدید و ناگهانی بوده است که قدرت هرگونه تفکر و اعلام موضعی مناسب را از این رژیم و حتی ایالات متحده آمریکا سلب کرده است. لذا همگان شاهد بوده‌اند که حتی آمریکا بارها مواضع متناقض اتخاذ نموده است. مهم‌ترین اصل برای اسرائیلی‌ها اکنون مدیریت هوشمندانه این بحران و به تعبیر مناسب‌تر و دقیق‌تر مصیبتی است که ناباورانه و ناگهانی برای آنان به وجود آمده است.

بنابراین طبیعی است که سکوت برای آنان و تلاش در جهت حفظ وضع موجود و اجتناب از هرگونه تنش و متشنج ساختن اوضاع، اولویت اساسی آنان باشد. اما برخی اقدامات موضعی اسرائیلی‌ها از جمله موشک‌باران اخیر غزه را باید در جهت آزمودن مصر انقلابی توسط این رژیم دانست. شاید رژیم صهیونیستی برای دستیابی به دیدی دقیق و مناسب نسبت به آینده مصر، اقدام به متشنج ساختن بیشتر اوضاع غزه کند. مهم‌ترین اولویت برنامه‌ریزی این رژیم در مرحله کنونی تمرکز بر مسئله صلح خاورمیانه است، اما با توجه به بحران جدی امنیت و هویت، قاعدتاً تمام تلاش آنان برنامه‌ریزی برای بقاء است.
تمامی قلدری‌ها و اقدامات جنایتکارانه و سرکوب‌گرانه اسرائیلی‌ها در صحنه خاورمیانه به‌ویژه علیه مردم مظلوم لبنان و فلسطین نه به دلیل قوت و قدرت این رژیم بلکه بیش از همه به دلیل آن بوده است که حریفی جدی در برابر آن قرار نگرفته بود. اما جهانیان شاهد بودند که با ورود حزب‌الله لبنان به معادله، ضعف، عجز و ناتوانی این رژیم آشکار گردید.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif آمریکا و اسرائیل در عرصه بین‌المللی به داشتن سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی مشهورند. با توجه به مسئله، دلیل غافل‌گیری آن‌ها در جریان بیداری اسلامی چیست؟
چنان‌که اشاره شد آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه پیش‌بینی نسبت به تحولات مزبور نداشتند و مهم‌ترین دلیل آن هم این است که به شدت غافل‌گیر شدند و در راستای منافع خود حاضر شدند با توجه به سرعت تحولات در مصر و تونس پشت مهمترین و کلیدی‌ترین هم‌پیمانان خود یعنی مبارک و بن علی را خالی کنند و دست از حمایت آنان بردارند. واقعیت آن است که همواره برخی بیش از حد، مقهور هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی گشته‌اند و هیچ‌گاه حاضر نیستند بپذیرند که آنان تاکنون ببری کاغذی بیش نبوده‌اند. تمامی قلدری‌ها و اقدامات جنایتکارانه و سرکوب‌گرانه اسرائیلی‌ها در صحنه خاورمیانه به‌ویژه علیه مردم مظلوم لبنان و فلسطین نه به دلیل قوت و قدرت این رژیم بلکه بیش از همه به دلیل آن بوده است که حریفی جدی در برابر آن قرار نگرفته بود. اما جهانیان شاهد بودند که با ورود حزب‌الله لبنان به معادله، ضعف، عجز و ناتوانی این رژیم آشکار گردید.

در مورد آمریکایی‌ها نیز مهمترین دلیل و گواه ناتوانی این‌که در حال حاضر آن‌ها از توان وارد شدن هم‌زمان در چند پرونده عاجز مانده‌اند. لذا ناگزیرند اقدام به بستن برخی پرونده‌های کم‌اهمیت‌تر برای تمرکز بر پرونده‌های مهم‌تر نمایند. به نظر می‌رسد که اعلام ترور بن لادن در همین راستا باشد تا با گرفتن ژستی پیروزمندانه در برابر افکار عمومی خود و بیان این‌که مأموریت خود را در افغانستان با موفقیت به انجام رسانده‌اند، نیروها و توان خود را مصروف پرونده‌هایی نمایند که هیچ‌گاه برای آن پیش‌بینی نداشته‌اند و اکنون کاملاً غافلگیر شده‌اند.

أم‌الامراض جهان اسلام

أم‌الامراض جهان اسلام


جهان اسلام در قرن نوزدهم و در طول قرن بیستم شاهد ظهور شمار فراوانی از رویکردها و رهیافت‌های فکری و جریان‌ها و گروه‌بندی‌های سیاسی بوده است که در پاسخ به اوضاع آن دوره شکل گرفته‌اند. استعمار خارجی، استبداد حاکمان داخلی، عقب‌ماندگی کشورهای مسلمان از کاروان ترقی و پیشرفت، دوری از آموزه‌های اسلام و نزاع‌های داخلی مهم‌ترین معضلات جهان اسلام در دوره یاد شده است.

جهان اسلام در این دوره عرصه جنب‌وجوش نخبگان و پیشگامانی بوده است که گروهی مروج و دلباخته لیبرالیسم بودند و گروهی رو به سوسیالیسم آوردند و جمعی به ناسیونالیسم با شقوق متفاوت آن روی آوردند. هر دسته و گروه نسخه حل مشکل جهان اسلام را از همان منظر می‌پیچد. اما رفته‌رفته با اثبات ناکارآمدی رویکردهای یادشده و اثبات سستی ایده‌های مختلف به‌ویژه ایده ناسیونالیسم عربی که با شکست عرب‌ها به رهبری عبدالناصر در برابر اسرائیل به اثبات رسیده بود. در چنین فضایی، انقلاب اسلامی در جهان اسلام منفذ و طریقتی نو درافکند و رهبری آن با شناخت درست آسیب‌ها و آلام جهان اسلام به عنصر خودآگاهی ملت‌های تحت ستم تأکید ورزید.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif أم‌الامراض جهان اسلام
چنانچه امام خمینی(ره) در آسیب‌شناسی وضعیت حاکم بر جهان اسلام و مشکلاتی که گریبان‌گیر این جوامع شده است، گم‌گشتگی فرهنگی و هویتی را علت اصلی آن برمی‌شمرد و بیان می‌دارد: «ماها الان خودمان را گم کرده‌ایم، مفاخر خودمان را الان گم کرده‌ایم، تا این گم‌شده پیدا نشود شما مستقل نمی‌شوید.»1
امام خمینی(ره) یکی از علل بنیادین این گم‌گشتگی تاریخی و هویتی را استعمار غرب می‌داند و می‌گوید: «غربی‌ها کوشش کرده‌اند که ما را از خودمان بی‌خود کنند، ما را میان‌تهی کنند، به ما این‌طور بفهماند و فهماندند که خودتان هیچ نیستید و هرچه هست غرب است و باید رو به غرب بایستید.»2
ایشان رواج ارزش‌ها و فرهنگ غرب را أم‌الامراض جهان اسلام معرفی می‌کند و راه برون‌رفت را رهایی از این فرهنگ‌ها و ارزش‌ها می‌داند.3

تشخیص درست آلام و مصائب جهان اسلام و تبیین درست آن و ارائه راه حل منطقی و واقع‌گرایانه و همراه با تجربه موفق از یک فرایند انقلابی و استقرار نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، چیزی نبود که غرب بتواند در جهان اسلام آن را کتمان کند و مکتوم نگه دارد و یا جوانان تشنه‌ی عدالت و استقلال‌طلبی آن را پی‌جویی ننمایند. تحلیلی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از وضعیت جهان اسلام ارائه می‌کند، گویای درک درست و شناخت عمیق ایشان از این وضعیت جهان اسلام می‌باشد.
«یک نگاه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی کشورهای مسلمان امروز و مشاهده ضعف روحی و مادی آن و مداقه در نظام‌های سیاسی و وضع دولت‌های اغلب این کشورها که در آن همه‌چیز حاکی از احساس حقارت و ناتوانی است، روشن می‌سازد که از مهم‌ترین علت‌های این وضع، بیگانگی و بریدگی این کشورها و ملت‌ها از گذشته‌های تاریخی خود و مجد و عظمتی است که از ورای قرن‌ها می‌تواند هر انسان ضعیف و نومید را به حرکت و تلاش امیدوارانه سوق دهد.»4

استعمار با شکست غرور ملی و انقطاع آن‌ها از گذشته و آموزه‌های اسلامی، ملت‌های اسلامی را مهیای پذیرش فرهنگ سلطه و ارزش‌های غربی کرد. و با این رهاورد شاهد بودیم که همه مظاهر غرب در تعاملات فردی و اجتماعی جهان اسلام رسوخ و رواج یافته است و پی‌آمد آن بحران‌های اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی است که بر این جوامع حاکم گردیده است.
انون این گفتمان که از سوی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تئوری‌پردازی گردید، استقامت در راه هدف بزرگ و بازگشت مجدد عظمت اسلامی است که به درستی در جان و دل جوانان مسلمان جهان اسلام در خیزش بزرگ اخیر نشست و بروز یافت.

چنانچه رهبر انقلاب می‌فرماید: «به دست گرفتن سرنوشت ملت‌های مسلمان - که هدف استعمارگران، مستقیم و غیرمستقیم، از اواخر قرن هجدهم میلادی به این طرف بوده- به‌طور طبیعی ایجاب می‌کرد که احساس غرور و شخصیت ملل مسلمان شکسته شود و آن‌ها از گذشته پرشکوه کاملاً منقطع شوند و بدین‌گونه فرهنگ و اخلاق خود را رها کرده، آماده پذیرش فرهنگ غرب و تعالیم استعماری شوند. و این حیله، در زمینه کاملاً مساعدی که تسلط حکومت‌های فاسد و مستبد در کشورهای اسلامی فراهم آورده بود، کارگر افتاد و سیل فرهنگ مهاجم غربی و همه مفاهیمی که استعمار رواج آن را در میان ملل مسلمان برای تأمین سلطه سیاسی و اقتصادی خود بر آن ملت‌ها ضروری می‌شمرد، به راه افتاد و نتیجه آن شد که در طول دویست سال، کشورهای اسلامی یکسره به سفره گسترده و بی‌مانع و رادعی برای غارت‌گران غربی تبدیل شوند.»5

انقلاب اسلامی راه برون‌رفت این بحران در جهان اسلام را در منظر جوامع اسلامی به‌ویژه جوانان خسته و سرخورده از تفرعن ایدئولوژی‌های مغرب زمین و رهیافت‌های متنوع و ادعاهای پُرطمطراق بود که همگی به کژراهه‌ها و بیراهه‌ها ختم شد؛ استقلال آنان را به تاراج نهاد و استعمار و استبداد را بر همه ارکان قدرت و سرنوشت ملت‌های اسلامی حاکم نمود که متکی بر یک حقیقت درونی جوامع اسلامی بود؛ «هیچ ملتی نمی‌تواند استقلال پیدا بکند الا اینکه خودش، خودش را بفهمد. مادامی که خودشان را گم کردند و دیگران را جای خودشان نشاندند، استقلال نمی‌توانند پیدا کنند.»6

رهاورد این پیام انقلاب اسلامی، بازگشت به خویشتن و هویت‌یابی در جوامع اسلامی بود که به تدریج گفتمان هویت‌طلبی به عنوان گفتمان غالب درآمد؛ گفتمان هویتی که بی‌تردید مؤلفه‌ها و عناصر اساسی آن بر ارزش‌های اسلامی استوار می‌باشد. چنانچه امام خمینی(ره) راه بازیابی هویت مسلمانان را بازگشت به قرآن و ارزش‌های اسلامی معرفی می‌کند.
«مع‌الأسف با برخورداری از چنین توان و نعمت‌هایی برای هویت‌سازی و رفع بحران‌های معنوی و اجتماعی، جوامع اسلامی با دور افتادن از اسلام و قرآن کریم امروز با معضلات عدیده‌ای مواجه گشته است. و... ما مسلمان‌ها که از اسلام دور افتاده‌ایم و از حقایق اسلامی منزوی شده‌ایم.»7

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نخستین تیر آماج غرب، نخبگان و روشنفکران هستند
بازتاب پیام انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی، فرایند بازگشت به خویشتن و هویت‌یابی است که به بیداری و خیزش اسلامی منجر شد و باعث حیرت و سرگشتگی جهان غرب و رژیم‌های هم‌پیمان و مستبد آنان گردید. این خیزش که امروز در جهان اسلام فراگیر شده است، به‌رغم همه ادعاهای اطلاعاتی و سنجش نگرش‌ها و هوشیاری دستگاه‌های عریض و طویل اطلاعاتی جهان غرب و دولت‌های مستبد، در سال‌های قبل، آغاز و فرایند رشد و نمو خود را طی و به بلوغ رسیده و امروز بروز و ظهور یافته است. علی‌رغم کتمان این واقعیت‌ها و یا عدم درک آن‌ها یا انکار تعمدی این واقعیت از سوی دولت‌ها و رسانه‌های غربی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌ها و خطابه‌های متعدد8 خود بر بیداری اسلامی و تببین مختصات آن پرداخته و به شدت به رواج این گفتمان در جهان اسلام امید داشتند و به بروز و بسط قریب‌الوقوع آن بشارت می‌دادند. و در کنار آن آسیب‌شناسی و هوشمندی در مقابل ترفندهای دشمنان را مطالبه می‌کردند، چنانچه در پیامشان خطاب به مسلمانان اشاره می‌کنند:

«دشمن مستکبر که بیداری امت اسلامی، تهدیدکننده مطامع و منافع نامشروع اوست، مهم‌ترین سلاحی که در برابر موج فزاینده در دست دارد، سلاح روانی است: نومیدسازی، تحقیر هویت، به رخ کشیدن قدرت و تمدن مادی خویش، امروز و در آینده هزاران ابزار تبلیغی به کار افتاده و خواهد افتاد که مسلمانان را از آینده درخشان نومید و یا به آینده‌ای که منطبق با نیات پلید خود آنان است ترغیب کنند... آماج این تیر زهرآلود، نخست نخبگان و روشنفکران و سپس توده مردمند.»9

کانون این گفتمان که از سوی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تئوری‌پردازی گردید، استقامت در راه هدف بزرگ و بازگشت مجدد عظمت اسلامی است که به درستی در جان و دل جوانان مسلمان جهان اسلام در خیزش بزرگ اخیر نشست و بروز یافت. امام خمینی(ره) به عالمان و اندیشمندان جهان اسلام توصیه به مقاومت و ایستادگی می‌کند: «علمای بلاد و کشورهای اسلامی باید راجع به حل مشکلات و معضلات مسلمین و خروج آنان از سیطره قدرت حکومت‌های جور با یکدیگر به بحث و مشورت و تبادل نظر و برای حفظ منافع مسلمین سینه‌ها را سپر کنند.»
امام خمینی(ره) یکی از علل بنیادین این گم‌گشتگی تاریخی و هویتی را استعمار غرب می‌داند و می‌گوید: «غربی‌ها کوشش کرده‌اند که ما را از خودمان بی‌خود کنند، ما را میان‌تهی کنند، به ما این‌طور بفهماند و فهماندند که خودتان هیچ نیستید و هرچه هست غرب است و باید رو به غرب بایستید.»

و در جای دیگری می‌گویند: «باید فداکاری کنید در ارجاع مجدد عظمت اسلام که مهمش عظمت معنوی آن است.»10 از منظر رهبر انقلاب، پیام انقلاب اسلامی که از آن به عنوان درس بزرگ امام خمینی(ره) یاد می‌کنند، بازگشت به خود و بازگشت به اسلام است که رهایی‌بخش و عنصر اساسی بیداری امت اسلامی است.
«درس بزرگ امام راحل عظیم‌الشأن ما (قدس سره) بازگشت به خود، بازگشت به اسلام و شناختن قدر خود و قدر ذخایر معنوی بی‌شمار خود بود. ملت ایران با عمل به این درس، در راه سعادت قدم نهاد و در آن، مراحل متعددی را طی کرد و همچنان در آن راه پویاست.»11

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif گفتمان هویت‌خواهی
رهاورد این رهیافت که نقطه کانونی بیداری اسلامی امروز جهان اسلام است، گفتمان هویت‌خواهی است از این زاویه نگاه و با تجربه حاصله از انقلاب اسلامی ایران و نیز مؤیدات فراوان در تجربه تاریخی مسلمانان به خصوص در تحولات تاریخ صدر اسلام است که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، تنها راه تغییر صحنه سیاسی جهان اسلام و تغییر موازنه قدرت به نفع مسلمانان را بازگشت مسلمین به خویشتن و هویت اسلامی و ملی‌شان می‌دانند. در این رهیافت، اسلام و فرهنگ اسلامی به عنوان یک ذخیره پایان‌ناپذیر و یک الگوی بی‌بدیل در این مسیر، کارآمدترین و مؤثرترین مکانیزمی است که اتکای خیزش جهان اسلام به آن نویدبخش خاورمیانه جدید بر اساس ارزش‌ها و گفتمان اسلامی خواهد بود که مطلع آن از تونس بوده و فرجام آن به محو همه مظاهر شرک، دولت‌های استبدادی و نیز محو آثار و حضور دولت‌ها و فرهنگ استعمار و استکبار در جهان اسلام خواهد بود.
امروز بیش از گذشته و همیشه این پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فضا و ساحت‌های جنبش‌ها و خیزش‌های مردمی در جهان طنین‌افکن است که: «امروز ندای پیامبر رحمت، رساتر از همیشه به گوش می‌رسد و دعوت اسلام که دعوت به عدالت و آزادگی و رستگاری است، با طنین بیشتری شنیده می‌شود. پاره‌های شب سیاه استکبار و ظلم و خودکامگی از سویی و جهل و خرافه و فریب از سوی دیگر، بشر را بیش از گذشته، نیازمند نور رستگاری و تشنه عدل و صلح و برادری کرده است. امروز ندای ملکوتی: «تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله...» که رد خداوندان زور و زر و صف‌آرایی در برابر ستم و ستمگر است و گوش و دل اسیران و ستمدیدگان را بیش از همیشه می‌نوازد. و مژده‌ی: «إنّ الله علی نصرهم لقدیر»، به آنان دلگرمی و امید می‌بخشد.»12

امروز مخاطبان این الهام و پیام ملکوتی، بیداری اسلامی، هویت‌خواهی دینی و عزت‌طلبی را در پناه نسیم رحمت و پیام‌های تعالی‌بخش قرآن، بازآفریده‌اند. و إن‌شاءالله فجر روشن آن را همه مشتاقان عدالت و عزت و کرامت اسلامی شاهد خواهند بود.
پی‌نوشت:
1. صحیفه امام، ج 9 ، ص 59
2. همان، ص 25
3. صحیفه امام، ج 2، ص 345
4. صحیفه حج، ج 1، ص 63
5. همان، ج 2، ص 63
6. صحیفه امام، ج 11، ص 183
7. صحیفه حج، ج 1، ص 105
8. ر.ک، پیام رهبری به کنگره عظیم حج ابراهیمی در سال 1388
9. صحیفه حج، ج 1، ص 219
10. صحیفه امام، ج 2، ص 347
11. صحیفه حج، ج 2 ، ص 212
12. همان ، ص 62

اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است / گزارش روز دهم

23/2/1390

اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است / گزارش روز دهم

نگاهی به اخبار خارومیانه در روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته اوباما قصد دارد بزودی خطاب به جهان اسلام سخنرانی کند. این سخنرانی قرار است تا قرائت آمریکایی از تحولات منطقه را ارائه دهد، اما بعید است دولت آمریکا به وقایعی مشابه آنچه که الجزیره از بحرین گزارش کرده واکنش نشان دهند: سرکوب و بازداشت و تهدید به تجاوز دخترانی با سن ۱۲ سال. نگاهی داریم به اخبار روز گذشته خاورمیانه:

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif افشای بخشی از جنایات حکومت بحرین
فیلم‌برداری مخفی شبکه الجزیره، مدارک تکان‌دهنده‌ای از سرکوب بیداری اسلامی در بحرین را افشا می‌کند. چارلز استرتفورد، خبرنگار شبکه الجزیره، بصورت مخفیانه مستندی تهیه کرده که در آن از حملات دوره‌ای پلیس بحرین به مدارس دخترانه این کشور از پس از آغاز اعتراضات پرده برداشته است. دولت بحرین از اواخر سال ۸۸، سرکوب گسترده معترضان را با کمک ارتش عربستان سعودی ترتیب داد. حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین اعلام کرد «وضعیت اضطراری» این کشور پس از سه ماه در نیمه خرداد لغو خواهد شد. با این وجود، شیخ خلیفه بن‌احمد آل‌خلیفه، فرمانده ارتش بحرین اعلام کرده نیروهای شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی با پایان وضعیت اضطراری نیز در این کشور باقی خواهند ماند. وی معترضان را تهدید کرد تا در صورت ادامه اعتراضات، با واکنش سهمگین مواجه خواهند شد.

در اوج تظاهرات صدها هزار نفری مردم بحرین علیه دولت، نیروهای امنیتی بحرین و نیروهای تحت فرمان عربستان سعودی با مخالفان حکمرانی خانواده سلطنتی بحرین شدیدا برخورد کردند. «هبا»، دختر شانزده ساله بحرینی در مصاحبه با الجزیره  در رابطه با بخشی از این سرکوب‌ها گفته وی و سه نفر از دوستان مدرسه‌اش، بوسیله پلیس از مدرسه خارج شده و مورد ضرب و شتم شدید برای سه روز قرار گرفتند. وی گفت «افسر پلیس به سرم ضربه زد، شروع به خون‌ریزی کردم. افتادم زمین. به نگهبانان گفت مرا به سرویس بهداشتی ببرند.»

هبا در ادامه افزود «مرا کتک زد و پرت کرد به سمت دیوار تا جیغ بزنم. ما نه گریه می‌کردیم نه جیغ می‌زدیم، بیش‌تر و بیش‌تر و محکم‌تر و محکم‌تر. کتک‌ها دردناک بود، اما از چیزی که در پیش روی‌مان بود می‌ترسیدیم...». این تنها بخشی از جنایات دولت بحرین در مواجهه با معترضان است. حزب الوفاق اعلام کرده پلیس حدود ۱۵ دختر مدرسه‌ای که کوچک‌ترین آن‌ها ۱۲ سال‌اش بوده را بازداشت کرده، کتک زده  و تهدید به تجاوز کرده است.» گزارشات دیگری نیز از دستگیری دست‌کم ۷۰ معلم خبر می‌دهند.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه فراخوان برای تظاهرات روز نکبت: هدف میلیونی
نیروهای سیاسی مصر در فراخوان‌های مختلف، از مردم مصر خواسته‌اند تا روز نکبت را با حضوری میلیونی به صحنه وحدت مصری‌ها، محکومیت جنایات صهیونیست‌ها، تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس و حمایت از مردم فلسطین تبدیل نمایند. وزیر کشور مصر با وجود تاکید بر حقوق حقه فلسطینی‌ها، از عواقب راهپیمایی مصری‌ها مرز غزه ابراز نگرانی کرد.

در عین حال روزنامه الحیات اعلام کرده قاهره به دنبال تسهیل عبور و مرور فلسطینیان از مرز رفح است. دولت مصر با اعلام این‌که تمام فلسطینیان زیر ۱۸ سال و بالای چهل سال می‌توانند بدون اجازه قبلی از مرز عبور کنند. مصر هم‌چنین «لیست سیاه فلسطینیان» را که در سال ۱۹۵۰ تدوین شده و هنوز تحت اجرا است را بازنگری خواهد کرد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه بازجویی از حسنی مبارک
بازجویی از حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر و همسرش به اتهام کسب ثروت غیرقانونی ادامه دارد. البته این برای اولین بار است که خانم سوزان مبارک در جلسه بازجویی شرکت می‌کند. فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت، اتهامات این زوج است. گرچه آقای مبارک این اتهامات را رد کرده اما ثروت وی، حدود ده‌ها میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.ی

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است
همزمان با  اعلام این‌که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد حداقل ظرف یک هفته آینده سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت دهد، روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به افشای برخی تحرکات اوباما در قبال بیداری اسلامی در خاورمیانه پرداخته است. بعنوان مثال، اوباما در پاسخ به فردی مبنی بر این‌که به نظرش چه اتفاقی در مصر باید روی دهد گفته است «جوانان باید در خیابان‌ها بمانند و آن مدیر گوگل (وائل غنیم) نیز رئیس‌جمهور شود.» در عین حال منابع آگاه نیویورک‌تایمز تاکید کرده‌اند اوباما شخصا نگران وقایع منطقه است و آن‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌کند. وی از تیم مشاورین خود خواسته تا با مطالعه ۶۰ کشور دنیا، نحوه انتقال قدرت در مصر و تونس و کشورهای خاورمیانه را پیش‌بینی کنند. این تیم پیش‌بینی کرده آینده مصر همانند فیلیپین، شیلی و کره جنوبی خواهد بود. بروز بیداری اسلامی در منطقه بر خلاف پیش‌بینی‌های دولت‌های غربی بوده که هم باعث کاهش نفوذ آنان در منطقه شده و هم آینده قدرت آنان را به خطر انداخته است. این دولت‌ها تا به امروز بارها تلاش کرده‌اند تا روند تحولات منطقه را به نفع خود مهار و تغییر دهند اما نتیجه تا به امروز، بر خلاف خواست آنان بوده است.
 
نیویورک‌تایمز گزارش داده اوباما قصد دارد در سخنرانی خود به مسلمانان جهان بگوید «بن‌لادن گذشته است و آینده، تحولات اخیر منطقه است.» پیش از این، اوباما در قاهره زمان مبارک نیز سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت داد که به عقیده تحلیل‌گران، گرچه در ابتدا بازخورد بالایی داشت اما با گذشت زمان، ثابت شد که سخنرانی‌ای مانند دیگر سخنرانی‌ها است و اثر ملموسی نداشته است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دولت یمن همچنان خون می‌ریزد...
دو کشته و دست‌کم ۴۷ زخمی از تظاهرات ضددولتی در دو شهر یمن بر جای مانده است. در یکی از شهرها، معترضان به ساختمان‌های دولتی یورش برده و پارچه‌نوشته‌ای با این مضمون به درب آن نصب کردند «تا اطلاع ثانوی به دستور انقلاب جوانان بسته خواهد بود.»  شورای همکاری کشروهای حاشیه خلیج فارس اما کماکان قصد دارد میان قدرت‌های سیاسی و نه مردم، مصالحه ایجاد کند. دبیرکل این شورا قرار است امروز به صنعا سفر کند تا مقدمات یک توافق‌نامه دیگر میان رئیس‌جمهور یمن و اپوزوسیون را فراهم نماید. پیش از این، علی‌عبدالله صالح تنها کمتر از ۴۸ ساعت مانده به امضا توافق‌نامه، از پذیرش آن امتناع کرد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif حمایت اردوغان از حماس
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با چارلی رز، مصاحبه‌گر آمریکایی گفت حماس یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک سازمان سیاسی است که برای حفاظت از کشور تحت اشغال خود، دست به مقاومت می‌زند.

دومین نشست اندیشه های راهبردی

 
دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، صبح امروز با «موضوع عدالت» و با هم اندیشی و تبادل نظر رهبر معظم انقلاب و دهها نفر از اندیشمندان، متفکران، استادان و محققان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.
در این نشست 4 ساعته، ابتدا 10 نفر از صاحبنظران و نخبگان در دو بخش نظری و کاربردی  دیدگاههای خود را درباره «مبانی، مفاهیم، ابعاد، کارکردها و ضرورتهای عدالت» بیان کردند.
اولین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، آذر ماه سال گذشته با موضوع الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت برگزار شده بود.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این هم اندیشی راهبردی، با تأکید بر ضرورت تلاش جدی و تضارب آرای اندیشمندان و متفکران برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت، کارهای انجام شده برای تحقق عدالت اجتماعی را در سه دهه اخیر خوب ارزیابی کردند اما افزودند: وضع فعلی، مطلقاً راضی کننده نیست چرا که نظام اسلامی به دنبال اجرای حداکثر عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است.
ایشان، مطالب مطرح شده در این هم اندیشی را پرمغز و مفید دانستند و خاطرنشان کردند: نشست امروز، تنها یک آغاز بود و امیدواریم مبحث عدالت با استفاده از ظرفیت گسترده صاحبنظران سراسر کشور، به گفتمانی نخبگانی تبدیل شود و با استمرار و پیگیری شایسته، به سرانجامی مبارک برسد. 


ایشان، عدالت را دغدغه همیشگی بشر دانستند و با اشاره به ورود متفکران و اندیشمندان تاریخ بشر به این مقوله خاطرنشان کردند بررسی دقیق نشان می دهد که با وجود نظریه پردازی های مختلف اندیشمندان در مبحث عدالت، نقش ادیان الهی در این مقوله، بی نظیر و استثنایی بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی، با استناد به قرآن مجید، عدالت را هدف اصلی ادیان برشمردند و افزودند: عدالت، هدف نظام سازی اجتماعی ادیان و حرکت بشر در چارچوب دین بوده است و این اهتمام جدی به عدالت، در هیچ مکتب بشری یافت نمی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین بیشتر تفاوت عدالت در «نگاه ادیان و مکاتب بشری» خاطرنشان کردند: انبیاء علاوه بر تبیین عدالت، برای تحقق آن، عملاً با طاغوتها و ستمگران وارد پیکار می شدند و در معارضه ظالم و مظلوم، همیشه در جبهه مظلومان بوده اند اما نظریه پردازان فقط در حد حرف و کلام به «عدالت» پرداخته اند. 


ایشان، اعتقاد همه ادیان الهی به منتهی شدن تاریخ بشر به دوران مبتنی بر عدل را سومین «تفاوت «عدالت» در ادیان الهی و مکاتب بشری» دانستند و افزودند: ادیان الهی در نگاه به مبدأ خلقت هستی و بشر – در مسیر حرکت تاریخی ملتها و در تبیین پایان این مسیر یعنی معاد، همواره بر عنصر عدالت تأکید کرده اند که این مسئله ای استثنایی و بی نظیر است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: براساس همین نگاه دینی بود که «عدالت» در انقلاب اسلامی نیز از همان آغاز، جایگاهی بی نظیر یافت و در شعارهای ملت – قانون اساسی – سخنان و دیدگاههای امام خمینی (رض) و دورانهای مختلف حیات سی و دو ساله جمهوری اسلامی، به عنوان یک ارزش مطلق مورد تأکید قرار گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی، عدالت را سرلوحه دغدغه های همیشگی نظام اسلامی دانستند و با اشاره به کارهای فراوان و گسترده ای که پس از انقلاب برای تحقق عدالت اجتماعی انجام شده افزودند: این کارهای خوب، راضی کننده نیست چرا که ما براساس نگاه اسلامی، تحقق کامل عدالت و محو هرگونه ظلم را هدف قرار داده ایم که برای پر کردن فاصله وسیع وضع موجود و تحقق عدالت اجتماعی، باید تلاش مستمر، جدی و همه جانبه انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توجه امروز نظام اسلامی برای دستیابی به نظریه  اسلامی ناب در مقوله عدالت افزودند: تا امروز نیز شناخت و تعاریف اجمالی از عدالت وجود داشته است اما باید تلاش کنیم عدالت به گفتمانی زنده و همیشه حاضر در صحنه های مختلف کشور تبدیل شود و در میان نخبگان – مسئولان – مردم و بخصوص نسل جوان همواره به عنوان یک مسئله اصلی مطرح باشد. 


ایشان در تبیین بیشتر اهداف برگزاری نشست اندیشه های راهبردی درباره عدالت افزودند: برای کاهش فاصله کنونی تا تحقق حداکثری عدالت، باید به روشها و راهکارهای جدید و مؤثر دست پیدا کنیم که این مسئله نیز به هم اندیشی متفکران نیاز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی دوران آزمون و خطا را در مقوله عدالت، دورانی سپری شده دانستند و تأکید کردند: در سه دهه اخیر در موارد زیادی، در باب عدالت بصورت آزمون و خطا عمل کرده ایم اما از این پس باید، براساس تعاریف و روشهای متقن حرکت کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، حرکت کشور در مسیر پیشرفتهای سریع و جهشی را یکی دیگر از عوامل ضرورت توجه بیشتر به مقوله عدالت برشمردند و افزودند: ادامه این حرکت پرشتاب، نیازمند تصمیم گیریهای بزرگ است و اگر در این تصمیم گیریها از عنصر عدالت و «ارتباط عدالت و پیشرفت» غفلت شود، خسارات فراوانی به بار خواهد آمد. 


ایشان در ادامه سخنانشان با تمرکز بر مبحث نظری عدالت، افزودند: هدف ما رسیدن به نظریه اسلامی ناب و خالص در باب عدالت است که برای دستیابی به این هدف بسیار مهم، باید با نگاه متجددانه و نوآورانه، به منابع اسلامی رجوع کنیم و با استفاده از متدها و فنون خاص این کار، نظریه اسلامی خالص را در مقوله عدالت استخراج کنیم.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: در دستیابی به نظریه اسلامی عدالت باید از التقاط و هرگونه مونتاژ نظریه های دیگر بشدت پرهیز کرد و با مراجعه به منابع اصیل اسلامی، این نظریه را استخراج نمود.
حضرت آیت الله خامنه ای، تعریف عدالت را در هر مکتب مبتنی بر پایه های هستی شناسی آن مکتب دانستند و افزودند: به همین علت نباید در شناخت نظریه اسلامی عدالت، از مکاتب دیگر، استفاده کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تفاوت عمیق نگاه اسلام و مکاتب بشری به عدالت افزودند: عدالت در اسلام، ناشی از حق است و عدالت ورزی یک وظیفه الهی محسوب می شود در حالیکه در مکاتب بشری، این نگاه وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی، تعدد و تضارب آرا را نیازی واقعی در روند دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت دانستند و افزودند: نباید کسی تصور کند که در این مقوله، با نوعی پیش داوری می خواهیم به برداشتی که در ذهنمان است برسیم بلکه باید تلاش کنیم در پرتو تضارب آرا و نشاط علمی، به آنچه حق و صحیح است دست یابیم.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: حتی پس از دستیابی به نظریه اسلامی خالص درباب عدالت، تضارب آرا در این زمینه باید همواره ادامه داشته باشد.
ایشان افزودند: در این مقطع در واقع باید تلاش کرد به یک جمع بندی قوی – متقن، مستدل و منسجم در باب عدالت دست یافت تا برنامه های درازمدت با اتکاء به آنها تدوین شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: پس از این جمع بندی نیز باید پژوهشهای جدیدی بویژه در مباحث کاربردی و روشهای اجرای نظریه صورت گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربیات مفید دیگران نیز استفاده کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد رشته عدالت پژوهی در حوزه و دانشگاه را، نوعی سرمایه گذاری مفید برای ایجاد و تقویت گفتمان عدالت و تربیت نیروهای توانمند دانستند و افزودند: یکی دیگر از کارهای مهم نظری، یافتن شاخص برای اندازه گیری میزان تحقق عدالت اجتماعی است.
ایشان خاطرنشان کردند: برخی شاخص های مطرح در نظریه های غربی در شرایط خاص قابل استفاده است اما بسیاری از آنها ناقص و یا کلاً غلط است بنابراین باید شاخص هایی مستقل برای تحقق عدالت از دیدگاه اسلام تعریف شود.
رهبر انقلاب اسلامی، توجه مجلس و شورای نگهبان را به مقوله عدالت در هر نوع قانون گذاری، از کارهای ضروری برشمردند و افزودند: در عرصه عمل باید برای اجرای عدالت اجتماعی کارهای فراوان انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، اعتقاد به مبدأ و معاد را در مسئله عدالت، دارای نقشی اساسی خواندند و افزودند: اعتقاد به معاد، و باور داشتن تجسم اعمال در قیامت، موجب نیرو و نشاط عدالت خواهانه می شود و در واقع نمی توان در جامعه ای که اعتقاد به مبدأ و معاد وجود ندارد، عدالت حقیقی را مستقر کرد.
ایشان، تلاش هر فرد برای اجرای عدالت درباره خود را نکته مهم دیگری در مقوله عدالت خواندند و افزودند: نگاه عادلانه هر فرد به خود، موجب دوری از گناه و ایجاد حالت خضوع و خشوع در مقابل پروردگار می شود و این مسئله به ایجاد عدالت اجتماعی نیز کمک می کند.
اولین سخنران این نشست راهبردی در بخش دیدگاههای نظری، دکتر حسین عیوض لو، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) بود. دکتر عیوض لو با ارائه دیدگاههای خود درباره «مفاهیم و معیارهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» گفت: عدالت اجتماعی به معنای آن است که هرکس در جامعه بتواند پاداش متناسب با شایستگی ها و تلاش خود را دریافت کند.
این استاد دانشگاه حق برخورداری برابر از منابع و ثروتهای عمومی – سهم بری براساس میزان مشارکت در تولید و قرار گرفتن اموال در موضع صحیح را معیارها و قواعد عدالت از دیدگاه اسلام خواند.
حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اندیشمند دیگری بود که در دومین نشست اندیشه های راهبردی به تشریح ابعاد عدالت به عنوان «یک سند، قاعده، رویکرد و گفتمان عام در کشف و اجرای احکام اسلام» پرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با عدالت نمی توان کژدار و مریز برخورد کرد بلکه باید با این مفهوم بنیادی، برخوردی روشمند انجام داد تا به یک گفتمان عام تبدیل شود.
حجت الاسلام علیدوست، عدالت را یک قاعده در فقه دانست و افزود: در فهم دلایل و استنباط احکام، باید عدالت را به عنوان یک رویکرد مورد توجه قرار داد و در اجرای احکام نیز، عدالت را، گفتمان حاکم بر رفتار و گفتار مسئولان و کارگزاران قرار داد.
سومین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر فهیمه فرهمندپور استادیار دانشگاه تهران بود. دکتر فرهمندپور تحت عنوان «اقتضائات و ملاحظات عدالت جنسیتی با رویکرد دینی» گفت: عدالت را نباید تقسیم کمّی فرصتها و مشاغل در نظر گرفت بلکه در برداشت صحیح از عدالت، تفاوتهای طبیعی زن و مرد پذیرفته می شود.
وی افزود: برای ایجاد عدالت بویژه در مشاغل تخصصی باید شایسته سالاری مورد توجه کامل قرار گیرد و در الگوی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تجدید نظر شود.
ایجاد عرصه هایی غیر از ورود به دانشگاه برای تأمین نیازهای روانی، علمی و شخصیتی زنان و دختران از دیگر پیشنهادهای خانم فرهمند پور بود.
حجت الاسلام سیدعباس نبوی، مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران بعدی، با اشاره به فرمان و امر مکرر پروردگار در قرآن کریم برای اقامه عدل و قسط گفت: باید ضمن نظریه پردازی در مقوله عدالت، شاخص های قابل اندازه گیری نیز ارائه داد.
حجت الاسلام نبوی، برابری در فرصتها، رشد ظرفیتها و بکارگیری توانمندیها را سه شاخص مهم عدالت اجتماعی دانست و افزود: باید عدالت اجتماعی را به عنوان بنیان قواعد اجتماعی، راهبرد اصلی «برنامه های توسعه» - و مبنای رشد فرهنگ عمومی مورد توجه قرار داد که متأسفانه نهادهای متولی فرهنگ عمومی به این مسئله کم توجه اند و رهبری و جنبش دانشجویی پیگیر مقوله عدالت اجتماعی هستند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، عدالت اجتماعی، «کلان راهبردی» است که باید در همه عرصه ها مورد توجه کامل قرار گیرد.
پنجمین سخنران هم اندیشی امروز نخبگان و رهبر انقلاب در باب عدالت، دکتر سید محمد میر سِندُسی استادیار دانشگاه امام حسین بود. دکتر میر سندسی با اشاره به مبانی دو نظریه غالب در بحث عدالت یعنی شایستگی و نیاز گفت: در جمهوری اسلامی باید نظریه ای ترکیبی را پیگیری کنیم که در این نظریه تأمین نیازهای عامه مردم مورد توجه جدی است اما راه برای بهره مندی اشخاص براساس شایستگی و تلاش نیز باز است.
وی با اشاره به نبود نظریه منسجم و روشن درباب مفهوم عدالت در کشور افزود: به همین علت هر مسئولی روی کار می آید، براساس برداشت خود از مفهوم عدالت، عمل می کند که این برداشتهای فردی گاه با یکدیگر متفاوت و حتی در تعارضند.
بخش دوم نشست اندیشه های راهبردی با موضوع عدالت، به مباحث کاربردی اختصاص داشت. در آغاز این بخش، حجت الاسلام سیدعباس موسویان مدرس حوزه و دانشگاه با بررسی «جایگاه عدالت اقتصادی در بانک داری اسلامی» گفت: توزیع منابع بانکی، زمانی عادلانه و در جهت فقرزدایی است که اشتغال زایی و رشد متوازن در تخصیص منابع بانکی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر موسویان، تخصیص منابع به طرحهای دارای ارزش افزوده، توزیع متوازن منابع، و توزیع عادلانه سود را از اصول و معیارهای توزیع عادلانه منابع بانکی دانست و گفت: نظام بانکداری باید با کاهش حاشیه سود خود، در جهت سود حقیقی سپرده گذاران متحول شود.
دومین سخنران بخش کاربردی نشست اندیشه های راهبردی، دکتر الیاس نادران دانشیار دانشگاه تهران بود.
وی با ارائه مقاله ای تحت عنوان «عدالت توزیعی و اقتصاد رانتی»، به بررسی مشکلات اقتصادی – اجتماعی پدیده رانت پرداخت. دکتر نادران معتقد است جهت گیریهای عدالت خواهانه پس از پیروزی انقلاب، با وجود فراز و نشیبهای مختلف، در مجموع باعث بهبود توزیع شاخص های درآمدی شده است، اما به علت تداوم ساختارهای اقتصادی مبتنی بر رانت، مشکلات ناشی از این پدیده همچنان ادامه دارد.
«عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی» عنوان مقاله سومین سخنران بخش کاربردی نشست امروز یعنی حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، استادیار دانشکده علوم اقتصادی بود.
این استاد دانشگاه، تشریع عادلانه مالکیت دولتی و عمومی بر ثروتهای طبیعی – ساز و کار صحیح توزیع اولیه منابع طبیعی و قوانین لازم برای حفاظت از منابع طبیعی را از اصول ایجاد عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی دانست و گفت: از دیدگاه اسلام، دولت دارای جایگاهی است که می تواند با نظارت بر چگونگی استفاده از منابع طبیعی، عدالت را در این زمینه پیگیری و محقق کند.
نشست هم اندیشی رهبر انقلاب اسلامی و اندیشمندان و صاحبنظران در باب عدالت با سخنرانی دکتر مجید یاسوری ادامه یافت. وی که دانشیار دانشگاه گیلان است عدالت محیطی را راهکاری برای تحقق توسعه پایدار ملی دانست و گفت: منابع باید میان مناطق مختلف جغرافیایی، متناسب با نیازها و بطور عادلانه توزیع شود تا شکاف اقتصادی – اجتماعی بخشهای گوناگون کشور کاهش یابد و دورنمای زندگی حتی در محرومترین مناطق بهبود یابد.
دهمین و آخرین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر محمد جواد لاریجانی استاد دانشگاه بود. وی با عنوان «وضعیت عدالت و حقوق بشر در سطح بین المللی» به تشریح مبانی عدالت در لیبرالیزم غربی و دین مبین اسلام پرداخت.
بخشی از دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی به پرسش و پاسخ محققان و اندیشمندان و «نقد و بررسی» دیدگاههای مطرح شده اختصاص داشت. در این بخش استادان و محققانی که به ارائه مقاله پرداخته بودند به سؤالات و نقدهای حاضران پاسخ گفتند.
در آغاز این هم اندیشی دکتر صادق واعظ زاده دبیر این نشست، با اشاره به پیگیری موضوعات نشست اول اندیشه های راهبردی گفت: مقدمات ایجاد مرکزی برای هماهنگی و راهبری تحقیقات مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است که این مرکز کلیه ظرفیتهای نخبگانی کشور را برای تدوین این الگوی راهبردی فعال خواهد کرد.
دکتر واعظ زاده همچنین با تشریح اهداف دومین نشست اندیشه های راهبردی گفت: تلاش خواهد شد با تکیه بر مطالب ارائه شده و استفاده از همه ظرفیتها «نظریه عدالت» تدوین شود.
در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از بیست و چهارمین نمایشگاه بین ال

 
حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز حدود سه ساعت از غرفه های ناشران برگزیده و کتابهای پرتیراژ دیدن کردند و از نزدیک با تازه ترین کتابها و تولیدات چاپ و نشر بیشتر آشنا شدند.
رهبر انقلاب اسلامی پس از این بازدید در جمع ناشران برتر و برگزیده، ضمن تشکر از دست اندرکاران عرصه نشر و کتاب، موضوع کتاب را مقوله ای مهم و بدون جایگزین دانستند و خاطرنشان کردند: در سالهای اخیر کیفیت نشر، شمارگان و تنوع موضوعات کتاب ها، افزایش یافته و با گذشته قابل مقایسه نیست اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به گسترده شدن افق دید نویسندگان افزودند: از نظر محتوا هم کارهای خوبی انجام شده که با تلاش و سرمایه گذاری بیشتر این روند رشد ادامه خواهد یافت.
ایشان، پیشرفت کشور بدون توسعه در بخش کتاب را غیرممکن دانستند و خاطرنشان کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاههای دولتی، و صاحبان انگیزه، به مقوله کتاب اهمیت بدهند و تولید کتاب را با جدیت دنبال کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای پیشرفتهای کشور در بخش های مختلف صنعت نشر و تولید کتاب، پیشرفتی محسوس ارزیابی و بر ادامه اهتمام به مقوله کتاب تأکید کردند.

دیدار جمعی از منتخبان مردم، علما و مسئولان استان کردستان

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از منتخبان مردم استان کردستان، خانواده معظم شهدا، علما و مسئولان این استان، کردستان را  «سرزمین علم، ادب و هنر» ، «صفا، روشندلی و وفاداری» و «دلاوری، شجاعت و مردانگی» دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران با حرکت روشن بینانه، مجدانه، مستمر و مستقیم خود از لحاظ «علمی، اجتماعی، آبروی سیاسی و عزت ملی» به جایگاهی برتر از گذشته رسیده است.
رهبر انقلاب اسلامی، سفر دو سال پیش به کردستان را، سفری شیرین، جذاب و خاطره انگیز توصیف کردند و با اشاره به ابراز محبت و استقبال گرم مردم خاطرنشان کردند: صمیمیت و وفاداری مردم کردستان به نظام جمهوری اسلامی، فوق العاده، و در کمتر جایی مشاهده می شود.
ایشان به فشار گروهکها و ایجاد فضای رعب و وحشت در کردستان در اوایل انقلاب اشاره کردند و افزودند: مردم کردستان همواره وفاداری خود را به نظام نشان داده اند و تبلیغات پیچیده دشمن هم نتوانسته است این خصوصیت ارزشمند را تحت تأثیر قرار دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای از علما و بزرگان کردستان خصوصاً شهید شیخ الاسلام و جناب آقای مجتهدی یاد کردند و گفتند: دشمنان وحدت ملی و پیشرفت کشور نتوانستند حقایق سفر کردستان را تحمل کنند لذا انتقام حقیرانه ای از شهید شیخ الاسلام گرفتند و این شخصیت فرزانه و مظلوم را به شهادت رساندند.
ایشان بر تدوین تاریخچه شهدا و علمای سرزمین کردستان که در راه وحدت و عزت این سرزمین به فیض شهادت رسیدند تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراف دشمن به اقتدار، عزت و جایگاه والای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاطرنشان کردند: مافیا و امپراطوری تبلیغاتی دشمن از روز اول پیروزی انقلاب هرچه توانست علیه این نظام تبلیغات کرد اما نظام اسلامی نه در مقام ادعا بلکه در عمل، با حرکت در مسیر پیشرفت، این ترفندها را باطل و خنثی کرد.
رهبر انقلاب افزودند: اکنون نام جمهوری اسلامی ایران، برجستگان و اهداف والای آن با شیرینی و عظمت در میان ملتها یاد می شود و این کشور، آبروی بالایی در دل ملتها دارد.
ایشان پشتوانه پیشرفت ایران را حرکت مجدانه، مسلمانانه، متعبدانه و روشن بینانه دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران با تلاش خود، این پیشرفتها را به دشمن تحمیل کرد و وضع امروز کشور، آینده ی بهتر و روشن تر را نوید می دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دهه عدالت و پیشرفت افزودند: کشور از اتحاد، پیشرفت و میل به حرکت علمی برخوردار است ضمن آنکه در زمینه عدالت، کارهای برجسته و کم نظیری انجام شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای به ضرورت ایفای نقش هر استان در پیشرفت کشور تاکید و خاطرنشان کردند: هر مجموعه استانی باید در مسابقه مثبت تلاش و پیشرفت، سهم خود را ادا کند و استان کردستان و نخبگانش هم تلاش کنند برجستگی خود را در این زمینه نشان دهند.
رهبر انقلاب اسلامی، استفاده از استعداد پرشور جوانان کردستانی و ایجاد زمینه اشتغال برای آنان را ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: کردستان، استانی سرزنده و با نشاط است و مسئولان و نخبگان، توجه بیشتری به جوانها نشان دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تشکر از تلاشهای حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی از حاضران خواستند سلام و محبت قلبی و صمیمانه ایشان را به مردم کردستان برسانند. 

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با گرامیداشت سالروز سفر پرخیر و برکت رهبر انقلاب اسلامی به استان کردستان و دیدار با مردم با وفا و ولایتمدار این استان گفت: با وحدت، همدلی ،آگاهی و بصیرت ستودنی مردم و مسئولان استان، کردستان در مسیر پیشرفت و آبادانی گام برداشته و تمام تلاش ها و توطئه های دشمن برای ایجاد تفرقه خنثی شده است.

مراسم شام غریبان شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه

 

در شام غریبان شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم با شکوه سوگواری و عزاداری بانوی عصمت و پاکدامنی، با حضور رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار شد.
در این مراسم پُر فیض و معنوی که در حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد عظمت و غربت خاندان اهل بیت علیهم السّلام تبیین شد و عزاداران در سوگ مصائب دُخت گرامی پیامبر اسلام گریستند و عزاداری کردند.
این مراسم تا یکشنبه شب در حسینیه امام خمینی(ره) ادامه دارد