اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه فناوری‌های راهبردی

بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه فناوری‌های راهبردی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی صبح امروز بیش از 5 ساعت از نمایشگاه فناوریهای راهبردی دیدن کردند و با توضیح مسئولان غرفه ها با بخشی از دستاوردهای برجسته علمی و فناوری محققان و دانشمندان کشور بیشتر آشنا شدند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به نمایشگاه فناوریهای راهبردی در محل یادمان شهیدان علیمحمدی و شهریاری حضور یافتند و با قرائت فاتحه، برای شهیدان عرصه علم و ایمان علو درجات مسئلت کردند.
در نمایشگاه فناوریهای راهبردی، اختراعات، تولیدات و دستاوردهای علمی و فناوری محققان و دانشمندان کشور، در بخشهای هوا ـ فضا، میکرو الکترونیک، انرژیهای نو، نانو تکنولوژی، فناوریهای بین رشته ای، سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، و گیاهان دارویی و طب ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.
طرح ملّی "طراحی و ساخت راکتور نیروگاه آزمایشی گداخت هسته ای به روش محصور سازی مغناطیسی" از جمله دستاوردهای علمی در بخش فناوری انرژیهای نو بود. گداخت هسته ای یکی از پیشرفته ترین روشهای تولید برق است که تا چند سال دیگر جایگزین روش کنونی شکافت هسته ای خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران اکنون در مرحله مطالعاتی این طرح قرار دارد و در آینده وارد مرحله ساخت نیروگاه گداخت هسته ای خواهد شد.
اَبررایانه ملّی امیرکبیر از جمله طرح های کلان ملّی است که در این نمایشگاه عرضه شده بود. طراحی، ساخت و بهره برداری از این اَبررایانه کاملاً در داخل و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است. تکنولوژی ساخت این ابررایانه فقط در اختیار ده کشور است. این اَبررایانه قدرت پردازش انجام 89  هزار میلیارد عملیات محاسبه شناور را در ثانیه دارد.
ماهواره صنعتی امیرکبیر نیز از جمله توانمندیهای محققان و دانشمندان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در این نمایشگاه معرفی شد.
ساخت و تولید دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی به منظور تولید اشعه ایکس برای درمان تومورهای سرطانی، دستگاه تولید رادیو ایزوتوپ، ابزار مکان یابی مغناطیسی برای هدایت حفاری در چاه ها، بشقاب پرنده بدون سرنشین زُحل ویژه فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی با قابلیت ارسال و ضبط همزمان، سیستم هوشمند شناسایی و استخراج اطلاعات راداری در فرکانس 2 تا 40 گیگا هرتز، سیستم شناسایی سامانه‌های راداری، و طراحی و ساخت رادار هواشناسی بومی، از دیگر موفقیت های علمی و فناوری ارائه شده در نمایشگاه فناوریهای راهبردی بود.
همچنین ماهواره های نوید و ظفر که کاملاً بومی و داخلی هستند در نمایشگاه فناوریهای راهبردی ارائه شدند. این دو ماهواره آماده پرتاب هستند.
طرح ساخت کپسول زیستی برای ارسال موجود زنده به ویژه انسان به فضا در بخش فناوری هوا ـ فضا نیز ارائه شده بود. قرار است در آینده نزدیک با استفاده از این کپسول زیستی یک موجود زنده، به ارتفاعِ 120 کیلومتری فضا فرستاده و به صورت سالم بازیابی شود.
ساخت دستگاه شبیه ساز کم وزنی و شرایط لازم برای تحقیقات در سفرهای فضایی که تمام تغییرات بیولوژیکی موجود زنده را در فضا نشان می دهد، از جمله دستاوردهای دانشمندان ایرانی بود .
یکی از موارد ارائه شده در نمایشگاه فناوریهای راهبردی، هواپیمای اِسپرت پرنده آزاد بود که توانایی پوشش سه کلاس خلبانی را دارد. این هواپیمای دو نفره تمام کامپوزیت است که همه مراحل طراحی و ساخت آن در داخل انجام شده است. یک نمونه از هواپیمای چند منظوره میکروجِت هم در نمایشگاه ارائه شده بود.
بخش دیگر نمایشگاه فناوریهای راهبردی، مربوط به دستاوردهای علمی موسسه رویان بویژه در حوزه بانک سلولهای بنیادی و شبیه سازی بود. در این بخش محققان توضیحات جامعی در خصوص آزمایشهای مختلف برای شبیه سازی و مراحل گوناگون انجام گرفته برای رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند. دستاوردهای بخش نانو از دیگر قسمتهای نمایشگاه فناوریهای راهبردی بود که در این بخش نمونه هایی از تولید نانو داروهای ضد سرطان تولید آزمایشی نانو داروها برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و تولید الیاف شیشه برای صنایع کامپوزیت ارائه شده بود.
در بخشهای مربوط به دستاوردهای پزشکی، دستگاه ماموگرافی دیجیتال برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه، دستگاه لیزر اورولوژی برای درمان سنگ های کلیه و بْرش‌های بافت نرم، سامانه هوشمند کمک تشخیص بیماریهای مادر زادی قلبی دستگاه تعیین میزان قند بدن انسان بدون استفاده از خون، و دستگاه تصویربرداری پزشکی (ام. آر. آی) ارائه شده بود.
طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری پزشکی مطابق با استانداردهای جهانی برای اولین بار بدست متخصصان داخلی انجام شده است.
طرح تولید بیوایمپلنت ها از دیگر بخشهای نمایشگاه فناوریهای راهبردی بود که در آن آخرین نمونه های بیوایمپلنت ها به نمایش در آمده بود.
در بخش انرژی های نو، دستاوردهای علمی و فناوری همچون بْردیابی نوری در زیر آب، موتور بدون ذغال از جدیدترین نسل موتورهای الکتریکی جهان، دیش خورشیدی برای راه اندازی توربین بخار و استفاده در سیستم های گرمایشی، طراحی و ساخت اولین اتوبوس کاملاً هیبریدی و ساخت موتور و گیربکس نیروگاههای بادی معرفی شده بودند.
بخش دیگری از این نمایشگاه به گیاهان دارویی و طب ایرانی اختصاص داشت. در این بخش آخرین دستاوردهای محققان و دانشمندان کشورمان ارائه شده بود.
در بخش فناوریهای بین رشته ای، پروژه ساخت آنتن ارسال و دریافت ماهواره ای باند 18 گیگا هرتز، طراحی و ساخت  ایستگاههای ماهواره ای سیار یا اِس. اِن. جی، و تولید تراشه گیرنده تصاویر دیجیتال از جمله دستاوردهایی بود که ارائه شدند.
تسویه کننده فراورده های نفتی با میکرو فیلتر، دستاوردهای علمی و صنعتی در بخش استخراج و تولید نفت، و سامانه کاهنده مصرف انرژی برای موتورهای الکتریکی، از دیگر بخشهایی بود که در نمایشگاه فناوریهای راهبردی ارائه شده بودند.
در نمایشگاه فناوریهای راهبردی بخشی هم به نقشه جامع علمی کشور و مراحل تدوین آن و هدف های پیش بینی شده و تعیین اولویت ها در نقشه جامع علمی کشور اختصاص داده شده بود.
در این بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، وزیر دفاع و پشتیبانی، روسای دانشگاهها و پارک های علم و فناوری حضور داشتند .
هنگام بازدید از نمایشگاه و با اذان ظهر، نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد و پس از نماز بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از نمایشگاه ادامه یافت.

دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان

 دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، با تشکر از رفتار و گفتار عاقلانه و مدبرانه خبرگان ملت در انتخاب هیأت رئیسه جدید این مجلس، بیداری اسلامی ملتهای منطقه را حادثه ای بسیار عظیم و الگو گرفته از روند استمرار و پیشرفت جمهوری اسلامی دانستند و ضمن تبیین وظایف خطیر مسئولان و سیاسیون در این شرایط بسیار حساس، در سخنانی مهم و صریح خطاب به همه، بویژه جوانان تأکید کردند: این پیام من است: هرگونه هتک حرمت و رفتارهای غیر اخلاقی و توهین آمیز، "خلاف شرع، مخالف عقل سیاسی و ضربه به جمهوری اسلامی است و خداوند را خشمگین می سازد."
ایشان با تشکر از خبرگان عالی شأن امت، به ناکام ماندن دشمنان در قضیه انتخاب هیأت رئیسه مجلس خبرگان اشاره کردند و با قدردانی از اعضای خبرگان بویژه آقای هاشمی رفسنجانی افزودند: آنان انتظار داشتند میان خبرگان اختلاف بوجود آید و مسابقة خدمت به رقابت منفی برای تصرف موقعیت ها و جایگاه ها تبدیل شود اما به برکت اخلاص خبرگان و عقل و تدبیری که در رفتارها و گفتارها مشاهده شد، این مسئله به فضل الهی، به خیر اسلام و جمهوری اسلامی تبدیل شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رفتار آقای هاشمی رفسنجانی در این مسئله افزودند: با توجه به سابقة عقل و احساس مسئولیتی که همیشه در ایشان دیده ایم، انتظار همین رفتار را داشتیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین انتخاب آیت الله مهدوی کنی را بریاست مجلس خبرگان، انتخابی بجا و به حق خواندند و افزودند: ایشان از ابتدای انقلاب تا امروز در همة عرصه‌ها از جمله روحانیت ـ سیاست ـ مسائل جاری کشور ـ "حوزه و دانشگاه"، و دیگر عرصه ها، شخصیت برجسته و بارزی بوده اند.
رهبر انقلاب اسلامی شرایط امروز کشور را با توجه به اوضاع منطقه، بسیار حساس دانستند و افزودند: حوادث بسیار عظیمی که در کشورهای منطقه در حال وقوع است هنوز در ابتدای راه است و باید با درک ابعاد گوناگون آن، به وظایف مهم خود عمل کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، "حضور مردم در صحنه" و "شعار اسلامی" را دو شاخص بسیار مهم تحولات جاری در منطقه خواندند و افزودند: روند این تحولات، آرزوی همه مسلمانان صادق و اندیشه های والا در ایران و دیگر کشورهای جهان بوده است.
ایشان، حضور و استقامت ملتها در میدان مبارزه و خطر را، ضامن پیروزی آنها برشمردند و خاطر نشان کردند: هنگامی که مردم، همانند آنچه 32 سال قبل در ایران اتفاق افتاد با جسم و تن خود در میدان حضور یابند دست قدرت الهی، اراده و عزم آنان را استحکام می بخشد و پیروزی آنان را قطعی می سازد.
رهبر انقلاب افزودند: در پرتو حمایت پروردگار از اراده ملتها نه تنها "حکام وابسته، فاسد و مستبد" بلکه آمریکا و دیگر قدرتهای جهان با همه خوی کشتار و بی رحمی، در نهایت مغلوب ملتها می شوند و وعده های الهی محقق می گردد همانگونه که در حوادث جاری نیز این حقیقت شوق آفرین را تجربه می کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای " شعار اسلام" را دومین شاخص قیام ملتها در منطقه خواندند و افزودند: البته انگیزه های لیبرالی، قومی و دیگر انگیزه ها نیز ممکن است وجود داشته باشد اما متن و بدنه ملتهای منطقه، مسلمان است و به همین علت شعارهای اسلامی در تحولات جاری، نمایان و محسوس است.
حضرت آیت الله خامنه ای، الگوسازی انقلاب اسلامی را یکی از عوامل مؤثر در تحولات بسیار مهم منطقه دانستند و خاطر نشان کردند: "پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جمهوری اسلامی، "ماندگاری، استحکام و پیشرفتهای چشم گیر و روزافزون نظام اسلامی در زمینه های مختلف"، به عنوان یک الگوی هویت بخش و عزت آفرین در مقابل چشمان ملتهای مسلمان منطقه قرار دارد و آنها را تحت تأثیر قرار داده است.
ایشان، تمرکز سیاستها و تبلیغات دشمنان اسلام و ایران را برای "جلوگیری از الگو شدن جمهوری اسلامی" ، نشانه همین واقعیت خواندند و خاطر نشان کردند: زورگویان جهانی، با روشهای مختلف از جمله بزرگ نمایی ضعفها و دروغ پردازیهای مستقیم و غیر مستقیم، تلاش می کنند الگوی جمهوری اسلامی را در چشم ملتها تضعیف و تخریب کنند.
ایشان دو عامل درونی و بیرونی را در تضعیف الگوی جمهوری اسلامی مؤثر دانستند و افزودند: عامل درونی از جمله نقص ها، کوتاهی ها، کم کاریها، اختلافات، قدرت طلبی، بی سیاستی و دنیا طلبی در تخریب جمهوری اسلامی در چشمان ملتها، تأثیر بیشتری دارد و اگر این مسائل را مراقبت و علاج کنیم عامل بیرونی یعنی تبلیغات دشمنان با اراده خداوند خنثی خواهد شد.
ایشان مسئولان، زبدگان، برجستگان، روشنفکران ـ علماء و همه افرادی را که قدرت تأثیرگذاری دارند، به مراقبت کامل و تلاش بیشتر برای رفع مسائل و عوامل درونی تضعیف جمهوری اسلامی فراخواندند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث عوامل تضعیف جمهوری اسلامی، سخنان خود را بر مذمت و محکومیت شدید رفتارهای خلاف اخلاق متمرکز کردند و افزودند: فضای اهانت و هتک حرمت، مخالف اسلام، خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی است و موجب خشم خداوند می شود.
ایشان، انتقاد، مخالفت و "بیان صریح و شجاعانه عقاید" را بدون اشکال برشمردند اما افزودند: همة این مسائل باید بدور از "هتک حرمت و اهانت و فحاشی"، بیان شود تا اعصاب جامعه و آرامش مردم را بر هم نزند و همه در این زمینه مسئولند.
رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی صریح به همه بویژه جوانان افزودند: پیام من به همه کسانی که حرف می زنند و یا در مطبوعات، وبلاگ ها و محیط های دیگر می نویسند این است که مخالفت کردن، رد کردن و محکوم کردن یک فکر سیاسی و دینی یک چیز است و ابتلای به رفتار غیر اخلاقی و دشنام و هتک حرمت چیز دیگر. من این مسائل غیر اخلاقی را قاطعانه و بطور کامل رد می کنم و نباید انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به یک اشتباه فاحش و تصور کاملاً غلط افزودند: برخی جوانان با اخلاص، مؤمن و خوب، متأسفانه تصور میکنند اینگونه اقدامات وظیفه است اما این رفتارها، دقیقاً خلاف و عکس وظیفه است.
ایشان در همین زمینه، توجه به نفوذیها و دخالتهای دشمنان را نیز ضروری دانستند و افزودند: همانگونه که امام نیز می فرمود: گاهی نفوذی ها وارد اجتماعات اشخاص مؤمن و مخلص می شوند و آنها را به حرکتی انحرافی می کشانند که از این هم، نباید غفلت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر پرهیز از غفلتهای ناشی از احساساتی شدن افزودند: از همه، بخصوص جوانان عزیز می خواهم که نگذارند فضای غیبت، تهمت، هتاکی و شکسته شدن حریم ها ادامه پیدا کند که اگر ادامه یابد مانند یک بیماری به همه چیز سرایت میکند.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه، به برخی رفتارهای غیر اخلاقی در بعضی نماز جمعه ها یا محیط های درس اشاره و تأکید کردند: این رفتارها، غلط اندر غلط است.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی این بخش از سخنانشان خاطر نشان کردند: "رفتارهای غیر اخلاقی و توهین آمیز، مخالف مصلحت انقلاب و کشور است، موجب  اختلاف و دو دستگی می شود و به شکوه و عظمت نظام اسلامی ضربه می زند و به جوانان نصیحت می کنم کاملاً از آن خودداری کنند".
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در نصیحتی به بزرگان نیز، خاطر نشان کردند: مواضع درست، بیان صحیح و پرهیز از تأثیرپذیری از خبرهای دروغ جزو وظایفی است که بزرگان باید به آن کاملاً توجه کنند.
ایشان در همین زمینه افزودند برخی افراد، خدمات و تلاشهای نظام، و زحمات شبانه‌روزی و مخلصانه مسئولان از جمله دولت مردان را با شنیدن یک خبر دروغ، زیر سؤال می برند که این رفتار هم خلاف است و باید از آن پرهیز شود.
 در آغاز این دیدار آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان در سخنان کوتاهی به برگزاری اجلاس رسمی مجلس خبرگان در هفدهم و هجدهم اسفند با حضور 81 نفر از اعضای مجلس اشاره کرد و گفت: در این اجلاس رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس برای دو سال انتخاب شدند که با ابراز محبت آیت الله هاشمی رفسنجانی این مسئولیت به بنده تفویض شد.
آیت الله یزدی نایب رئیس اول مجلس خبرگان نیز در گزارشی از اجلاس اخیر گفت: تجلیل از حضور حماسی ملت در راهپیمایی 22 بهمن ، الگوپذیری بیداری اسلامی ملتهای منطقه از جمهوری اسلامی، استکبار ستیزی، لوازم و ضرورتهای حرکت در خط امام، ضرورت برخورد قانونی و قاطعانه با عناصر اصلی فتنه و تأکید بر اعتدال در گفتار و رفتار از محورهای سخنان نمایندگان خبرگان و میهمانان اجلاس بود.

درگذشت مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا حسن امامی

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا حسن امامی (۱۳۸۹/۱۲/۱۹


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا حسن امامی را به مردم اصفهان، حوزه‌ی علمیه و علمای اعلام، و به خاندان آن مرحوم تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم فقید و بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج‌آقا حسن امامی رحمة‌الله‌علیه را به مردم عزیز و مؤمن اصفهان خصوصاً حوزه‌ی علمیه و علمای اعلام و ارادتمندان آن مرحوم و بالأخص به خاندان و آقازادگان مکرم ایشان تسلیت میگویم. در مدت بیش از پنجاه سال دوستی و رفاقت با این عالم بزرگوار، وفاداری و صداقت و دعای دلسوزانه‌ی ایشان برای این‌جانب سرمایه‌ئی مغتنم بود. خداوند روح ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور فرماید و مشمول غفران و رحمت خود نماید.
سیدعلی خامنه‌ای
18 اسفندماه 1389

مراسم کاشت دو اصله نهال و آغاز احداث بزرگترین بوستان شهری در هفت

مراسم کاشت دو اصله نهال و آغاز احداث بزرگترین بوستان شهری در هفته منابع طبیعی (۱۳۸۹/۱۲/۱۷ - ۱۴:۱۹)

همزمان با هفته منابع طبیعی، امروز با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی احداث بزرگترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه مرغی در جنوب تهران، رسماً آغاز شد.
در این مراسم که جمعی از اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و فرماندهان نظامی حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، ابتدا دو اصله نهال را غرس کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس در جمع مسئولان بخشهای مختلف منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی ضمن اظهار خرسندی از توجه بیش از پیش مسئولان به مسائل مربوط به سالم سازی محیط زیست و گسترش فضای سبز تأکید کردند: حفاظت از محیط زیست، جنگل ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و با طراوت برای زندگی از اساسی ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.
ایشان لازمه زندگی شیرین را وجود محیط زیستی سالم در کنار پیشرفتهای علمی، صنعتی، اقتصادی و شهرسازی دانستند و خاطرنشان کردند: منابع طبیعی، از ثروتهای ملی است که مربوط به ملتها و نسلهای مختلف در طول تاریخ است، بنابراین باید درخصوص حفظ منابع طبیعی و جنگل ها اهتمام جدی تری شود.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه ریزیها، از طرح باغ شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و افزودند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگل ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین بر لزوم نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران تأکید کردند و افزودند: باید با جدیت تمام در مقابل متعرضان به زمین های دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستاد و از منافع ملی پاسداری کرد.
ایشان اقدامات خدماتی و رفاهی انجام شده در تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب خواندند و تأکید کردند: با همه اقدامات انجام گرفته، همچنان تهران از کمبود فضاهای تنفسی رنج می برد و باید طرحهای گسترش فضای سبز بویژه در مناطق جنوبی تهران در دستور کار مسئولان شهری باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین برخورد با زمین خواران را از موضوعات بسیار مهم دانستند و خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان شهری با قوه قضاییه برای مقابله با زمین خواری شدند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مسئله آبخیزداری را نیز مهم برشمردند و تأکید کردند: دولت باید این موضوع را با جدیت و با نظارت قوی دنبال کند.
ایشان با تأکید بر اهمیت بالای مسائل فرهنگی، فرهنگ را روح زندگی دانستند و خاطرنشان کردند: در مسائل فرهنگی شهرها باید جهت گیری، دینی و الهی باشد تا زندگی و جامعه مورد نظر اسلام تحقق یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان اظهار امیدواری کردند بوستانی که قرار است در محل سابق پادگان قلعه مرغی احداث شود، در همان زمان وعده داده شده و در سوم خرداد سال 90 تحویل مردم جنوب تهران شود.
در این مراسم، آقای قالیباف شهردار تهران ضمن اشاره به نحوه احداث بزرگترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه مرغی در مدت 3 ماه، گزارشی از فعالیتها و اقدامات شهرداری تهران در بخشهای، فرهنگی و هنری، اجتماعی و اوقات فراغت، حمل و نقل و مترو، جمع آوری آبهای سطحی، حمل و تفکیک زباله ها، گسترش فضای سبز و بوستانها، شفافیت مالی شهرداری و مکانیزه شدن امور مربوط به شهرسازی ارائه کرد.
اولویت به مناطق جنوب تهران، ساخت و تعمیر مساجد، ساخت و تجهیز 275 کتابخانه عمومی، ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، احداث 350 خانه سلامت در 380 محله تهران، احداث بیش از پانصد زمین چمن و پنجاه و یک استخر، احداث 250 کیلومتر بزرگراه و بیش از هشتاد پل بزرگ، احداث 55 کیلومتر تونل مترو و چهل ایستگاه فعال با حمایت دولت و مجلس، گسترش فضاهای تنفسی تهران بویژه احداث بوستان بزرگ در رودخانه کن، و گسترش بوستان نهج البلاغه و اداره شهر تهران از ابتدای سال 90 براساس طرح جامع و تفصیلی از جمله نکاتی بودند که شهردار تهران در گزارش خود به آنها اشاره کرد.
آقای خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی نیز در سخنانی با اشاره به متوسط بارندگی و شرایط خشک و نیمه خشک کشور، استفاده بهینه از آب، احیای پوشش جنگلی و مرتعی، گسترش طرحهای آبخیزداری و سامانه های نوین آبیاری تحت فشار از جمله کارهای اساسی دولت برای حفاظت از منابع طبیعی برشمرد.
وی با اشاره به انجام عملیات بیابان زدایی در پنج و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور، گفت: تهیه نقشه سیمای آبخیزهای کشور، تهیه نقشه سیمای پوشش گیاهی، و تهیه نقشه عناصر خاک های کشور سه اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر بوده است.

بازدید از وزارت اطلاعات و نمایشگاه فعالیتها و پیشرفتهای سربازان

بازدید از وزارت اطلاعات و نمایشگاه فعالیتها و پیشرفتهای سربازان گمنام امام زمان(عج) 

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در بازدید از وزارت اطلاعات ضمن حضور در نمایشگاه فعالیتها و پیشرفتهای مختلف سربازان گمنام امام زمان(عج)، با مدیران، کارشناسان و کارکنان وزارت اطلاعات نیز دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به محل وزارت اطلاعات بر مزار سه شهید گمنام در این وزارتخانه حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشتند.
ایشان سپس با حضور در نمایشگاه فعالیتهای وزارت اطلاعات، از نزدیک در جریان اقدامات و پیشرفتهای بخشهای مختلف وزارت اطلاعات قرار گرفتند.
حضرت آیت الله خامنه ای امروز همچنین در جمع مدیران، کارشناسان و کارکنان وزارت اطلاعات، ضمن قدردانی از تلاشهای مخلصانه و دلسوزانه سربازان گمنام امام زمان(عج)، این وزارتخانه را از معدود دستگاههای برآمده از انقلاب اسلامی خواندند و تأکید کردند: وزارت اطلاعات به همت نیروهای با ایمان، متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابی خدمات بزرگی برای انقلاب انجام داده است و اکنون پایگاه عظیم مبارزه و جهاد در عرصة‌ جنگ  اطلاعاتی در دنیای امروز است.
ایشان با اشاره به نحوة شکل گیری دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بدست جوانانی مؤمن و انقلابی، خاطر نشان کردند: از امتیازات برجستة دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، بومی بودن آن، و الگو نگرفتن از هیچ مجموعه اطلاعاتی در دنیا است.
رهبر انقلاب اسلامی، این مجموعه برآمده از انقلاب اسلامی را ترکیبی از تلاش و توکل خواندند و افزودند: با توجه به ویژگیهای ممتاز این مجموعه، وزارت اطلاعات باید همواره در حد اعلای پایبندی به اصول و مبانی انقلاب و رعایت حدود شرعی و قانونی باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای پایبندی به قانون و ضوابط را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: لازمة تعهد، تدین و تقوا، عمل به قانون و امید به آینده است.
ایشان با تأکید بر لزوم نگاه کلان، راهبردی و عمیق وزارت اطلاعات خاطر نشان کردند: طرح های بلند مدت خوبی در وزارت اطلاعات تهیه شده است اما باید طرح های جامع و راهبردی در دیگر موضوعات مهم تهیه و کامل شود زیرا اساسی ترین وظیفه این دستگاه تهیه طرح های عمیقِ بلند مدت است.
حفظ انسجام در وزارت اطلاعات، لزوم نگاه فرا جناحی و فراگروهی، و دقت، حساسیت در قبال نفوذ دشمن و جریانهای معیوب فکری و سیاسی و استفاده از تجارب نیروهای مجرب از دیگر نکاتی بودند که حضرت آیت الله خامنه ای به آنها اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان خود مدیران، کارشناسان و کارکنان وزارت اطلاعات را به اُنس با قرآن، نماز، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و اخلاق متکی بر مبانی الهی توصیه کردند.
ایشان همچنین با قدردانی از وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود، بیداری اسلامی روز افزون کنونی در منطقه را حادثه ای فوق العاده عظیم خواندند و افزودند: تحولات کنونی در منطقه قطعاً در آینده جهان تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین باید این تحولات را فعالانه رصد و ابعاد مختلف آن را بررسی دقیق کرد.
ایشان بیداری اسلامی کنونی در منطقه را الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران و نتیجه ایستادگی ملت ایران دانستند و تأکید کردند: جبهه استکبار و در رأس آن آمریکا به خوبی می دانند که الگوی این حرکت های مردمی، انقلاب اسلامی ایران است بنابراین تلاش دارند تا این الگو را تجربه ای ناموفق و شکست خورده جلوه دهند در حالیکه در مقابل عظمت جمعیت میلیونی مردم در 22 بهمن درمانده ‌اند .
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در سخنانی با اشاره به موفقیت های سالهای اخیر وزارت اطلاعات آنرا نتیجه حضور نیروهای مؤمن و جوان در کنار نیروهای انقلابی و با تجربه دانست و گفت: پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی و بومی بودن دانش و تخصص، دو ویژگی بارز وزارت اطلاعات است که موجب تحول در ابعاد مختلف فنی و اطلاعاتی شده است. وی با اشاره به جنگ نرم دشمن و همچنین تحولات کنونی منطقه خاطر نشان کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) اکنون از توان و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و رویکرد پیش دستانه و تهاجمی در دستور کار وزارت اطلاعات است.
در این دیدار نماز ظهر و عصر نیز به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آقای دکتر ابوال

پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آقای دکتر ابوالقاسم گرجی

 

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالِم فرزانه مرحوم آقای دکتر ابوالقاسم گرجی را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم
درگذشت عالِم فرزانه مرحوم آقای دکتر ابوالقاسم گرجی رحمة الله علیه را به خاندان محترم و جامعه ی علمی کشور و دوستان و شاگردان و علاقمندان به ایشان تسلیت عرض می کنم. آن مرحوم در طول سالیان دراز خدمات علمی شایسته ای را در دانشگاههای کشور و نیز در بنیاد دائرة المعارف اسلامی که خود عضو هیأت امناء آن بودند، به انجام رساندند. از خداوند متعال رحمت و غفران الهی را برای ایشان مسئلت می کنم.
سیّدعلی‌ خامنه‌ای
10/اسفند/1389

پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم آیت الله

پیام تسلیت رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم آیت الله آقای سیّدمحمّدعلی حکیم

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به آیت الله آقای حاج سیّد محمّد سعید حکیم درگذشت والد مکرّم، مرحوم آیت الله آقای سیّد محمّد علی حکیم را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم
جناب مستطاب آیت الله آقای حاج سیّدمحمّدسعید حکیم دامت برکاته
درگذشت والد مکرّم مرحوم آیت الله آقای سیّدمحمّدعلی حکیم را به جنابعالی تسلیت می گویم.
از خداوند متعال علوّ درجات آن مرحوم و مزید توفیقات جنابعالی را خواستارم.
سیّدعلی‌ خامنه‌ای
10/اسفند/1389

مراسم رونمایی فرش قرآنی نفیس تبریز در حضور رهبر فرزانه انقلاب

مراسم رونمایی فرش قرآنی نفیس تبریز در حضور رهبر فرزانه انقلاب 

 

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز به همراه جمعی از معاونان ، اعضای هیات علمی، روسای دانشکده ها و هنرمندان این دانشگاه، پیش از ظهر امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کردند. در این دیدار از قرآن نفیسی که بر روی فرش بافته شده بود، رونمایی شد.
در این اثر هنری بسیار ارزنده، تمام 30 جزء قرآن در 76 ورق به صورت دورو با 62 میلیون گره، بافته شده است. هنرمندان تبریزی 6 سال زیر نظر دانشکده فرش دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز وقت صرف کردند تا چنین اثر هنری ماندگاری، خلق کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، این فرش قرآنی نفیس را افتخاری ماندگار و یادگاری بسیار عظیم برای نظام جمهوری اسلامی دانستند که از عشق هنرمندان این سرزمین برخاسته و تا قرنها یاد و نام بافندگان آن و هنر فرش بافی را زنده نگه می دارد.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر از تمام هنرمندانی که در این کار هنری برجسته نقش داشتند، خاطر نشان کردند: این قرآن، به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد تا ماندگار و زوال ناپذیر، برای استفاده ی همگان باقی بماند.
ایشان مسئله هنر اسلامی را موضوعی بسیار مهم دانستند و با اشاره به تفاوت هنر اسلامی با هنر غیر اسلامی خاطرنشان کردند: روح هنر اسلامی نقطه تفاوت آن با هنر غیر اسلامی است چرا که هنر یک پدیده انسانی است و از الهام درونی و تراوش معنویت انسان خلق می شود و هنگامی که این هنر از «دل و باور ایمانی به معنای حقیقی آن» برخاسته باشد، هنر اسلامی ایجاد خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: با دستور نمی توان، هنر اسلامی خلق کرد بلکه هنگامی که «روح، دل و نگاه هنرمند» تصحیح شد، نتیجه نگاه چنین هنرمندی، «اثر هنری اسلامی» خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای توجه به هنرهای دستی در مناطق مختلف ایران را ضروری برشمردند و توصیه کردند با تشویق اساتید و پیشکسوتان، هنرهای دستی را که معمولا با رنج و زحمت همراه است، استمرار و تداوم بخشید.
در ابتدای این دیدار دکتر کی نژاد رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، با بیان گزارش از فعالیتهای این دانشگاه گفت: دانشگاه هنرهای اسلامی در 22 رشته کارشناسی 10 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته دکتری دانشجو می پذیرد و درمدت 11 سال فعالیت خود توانسته بسیاری از اساتید خبره را بکار بگیرند و از توانایی های  آنان در احیاء هنرهای سنتی استفاده کند